ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵

چاوشی انحصاری به اسم ترانه را شکست؟!

ریتم نو: در سال‌های گذشته با انحصاری به اسم ترانه مواجه شدیم و به‌جز چند ترانه‌سرا دیگر ترانه‌سرایان نمی‌توانند به چند کیلومتری استودیو خواننده‌های مطرح نزدیک شوند. بااین‌وجود، محسن چاوشی خواننده‌ای است که این انحصار را شکسته و به سراغ ترانه‌سرایان جوان رفته اما این همکاری با موجی از مخالفت‌ها و یادداشت‌های جهت‌دار روبرو شده است.

chavooshi


[divider style="solid" top="20" bottom="20"]


photo_2016-05-28_23-44-22


 [شهاب دارابیان – روزنامه‌نگار ادبیات]




 

شاید بتوان شهرزاد را تولد دوباره محسن چاوشی دانست، قطعاتی که هرکدام مانند حرکات یک مبارز رزمی درزمانی مناسب اجرا شدند و حاصل آن موفقیت فرد و تیم  شهرزاد بود. اگر پروسه تولید این قطعات را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که محسن چاوشی ، مانند یک فیلم‌نامه‌نویس عمل کرده چراکه هرکدام از قطعات شهرزاد بر اساس روند حرکتی فیلم تولیدشده و به بهترین شکل ممکن جلو رفته است. به‌طورمعمول هر اتفاقی در جامعه ما با بازخوردی از سوی مخاطبان روبه‌رو است و شهرزاد نیز از این قاعده مستثنی نبود، برخی بعد از انتشار هر آهنگ دست به ستایش محسن چاوشی زدند و او را عامل استقبال از سریال شهرزاد دانستند و عده‌ای نیز مثل همیشه در بوق و کرنا کردند که کارهای پخش‌شده چنین است و چنان است.


پرونده فصل اول شهرزاد، سرانجام بسته شد اما متأسفانه طی روزهای گذشته و با توجه به انتشار قطعه «دیوونه» در مراسم اختتامیه این سریال، جبهه‌گیری بدی از سوی گروهی خاص، نسبت به ترانه‌سرای این اثر (پدرام پاریزی) وارد شد و درست زمانی که تنها دو ساعت از انتشار این قطعه گذشته بود، یادداشت‌های جهت‌داری در پیج‌های طرفداری محسن چاوشی منتشر شد که باکمی دقت به این یادداشت‌ها می‌توان فهمید که این نوشته‌ها با جهت‌ و دیدگاهی خاص، قبل از انتشار «دیوونه» نوشته‌شده و چند ساعت بعد از پخش کار منتشرشده‌اند زیرا با توجه به استقبال مردم از این قطعه نمی‌توان انتشار چنین مطالبی که در آن‌ها از قلم‌های قوی برای تخریب ترانه‌سرا استفاده‌شده را تصادفی دانست.

بدون شک کار کردن با خواننده مطرح و محبوبی مانند محسن چاوشی آرزوی هر ترانه‌سرایی است اما متأسفانه طی سال‌های گذشته انحصاری خاص در ترانه ایجادشده و به‌جز عده‌ای مشخص، سایر ترانه‌سراها نمی‌توانند به چند کیلومتری استودیو خواننده‌های مطرح نزدیک شوند. حال با توجه به بیان این موضوع، شاید پدرام پاریزی نامی ناآشنا برای مردم و علاقه‌مندان موسیقی باشد اما بی‌تردید این اسم برای علاقه‌مندان حوزه شعر و ترانه اسمی آشناست زیرا معمولاً در تمامی جلسات شعری که او حضور دارد، ترانه‌هایش با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو می‌شود و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان قدرت شعری او را نادیده گرفت. بنابراین این کشف را باید پای تیزهوشی محسن چاوشی گذاشت که طی سال‌های گذشته با انتخاب حسین صفا، امیر ارجینی، روزبه بمانی و حسین غیاثی ثابت کرده که شعر و ترانه را به خوبی می‌شناسد و این توانایی را دارد تا با توجه به نیازهای بازار و علاقه مردم، بهترین کارها را عرضه کند.
قصد دفاع یا نقد پاریزی را نداریم اما بررسی یک ترانه از این ترانه‌سرای جوان نمی‌تواند ملاک خوبی برای سنجش عیار این ترانه‌سرا باشد. بی‌تردید حسین صفا یکی از بهترین و بی‌رقیب‌ترین ترانه‌سرایان حال حاضر است و در توانمندی‌های او هیچ شکی نیست اما وابسته و تحت تأثیر بودن پاریزی به حسین صفا به دلیل استفاده از وزن «فعلاتن فعلن» یک نسبت خنده‌دار و مضحک است چراکه در سال‌های گذشته کارهای زیادی در این وزن ارائه‌شده است. برای مثال می‌توان به چند نمونه زیر اشاره کرد:

نام ترانه: تظاهر / ترانه‌سرا: فرید احمدی/ خواننده: بنیامین بهادری

نام ترانه: عشق یعنی/ ترانه‌سرا: کوروش سمیعی/ خواننده: فریدون اسرایی

نام ترانه: هیچ در هیچ/ ترانه‌سرا: احسان حائری/ خواننده: چهارتار

نام ترانه شونه های تو/ ترانه‌سرا: سروش دادخواه/ خواننده: مهدی یراحی

از مثال‌های بالا که همگی در سال ۹۳ و ۹۴ تولیدشده‌اند می‌توان نتیجه گرفت که سند وزن «فعلاتن فعلن» به نام کسی نیست و نمی‌توان ترانه‌سرایی که از این وزن استفاده کرده را متهم به تقلید و تحت تأثیر بودن از شخص خاصی دانست.


بعد از وزن نوبت به بررسی لحن و زبان ترانه می‌رسد، این‌که ترانه به چه زبانی نوشته‌شده، ارتباط چندانی به ترانه‌سرا ندارد چراکه خواننده‌ای در حد و اندازه محسن چاوشی قطعاً ترانه را با توجه به نیازش سفارش می‌دهد و استفاده از جمله‌های عامیانه را نمی‌توان ضعفی از طرف پاریزی دانست زیرا با بررسی کارهای او در صفحه اینستاگرامش متوجه خواهید شد که او استاد سرودن شعرهای سنگین و عمیق است.

در برخی از صحبت‌ها مطرح‌شده از سوی صفحات طرفداران محسن چاوشی و یکی از خبرگزاری‌های مطرح کشور، از «دیوونه» به‌عنوان سخیف‌ترین اثر محسن چاوشی نام‌برده شده که این مسئله نیز نیاز به بررسی بیشتری دارد چراکه هرچقدر هم که پاریزی در سرودن این ترانه از جمله‌های عامیانه استفاده کرده باشد، اما نمی‌توان این اثر را با مصرع فراموش‌نشدنی «اره را چون فرو کنی، چه درکشی، چه تو کنی» مقایسه کرد.  درمجموع مقایسه این کار با آهنگ‌هایی مانند «خواب» و «قطار» کار اشتباهی است و به نظر می‌رسد مقایسه این اثر با آهنگ «بگو مگو» چاوشی منطقی‌تر باشد، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که «دیوونه» نخستین کاری است که از پدرام پاریزی در بازار موسیقی منتشرشده و هیچ اثر دیگری به‌جز «دیوونه» در پرونده اجرایی او دیده نمی‌شود.

در جمع‌بندی مطالب بیان‌شده باید گفت که قطعه «دیوونه» با تمام نقاط ضعف و قدرتش در کارنامه محسن چاوشی ثبت‌شده و بهترین قضاوت کننده مردم هستند. دنیای امروز دنیای رقابت است و هر فردی برای حفظ جایگاهش باید در مسیر پیشرفت و ترقی گام بردارد، بنابراین این مطلب به ما این نوید را می‌دهد که دیر یا زود انحصار ترانه نیز شکسته خواهد شد، ترانه‌سراهای قوی جذب بازار و ترانه‌سراهای ضعیف فاصله می‌گیرند. در پایان باید گفت که آقای خاص با خواندن ترانه «دیوونه»، برای چندمین بار ثابت کرد که در اوج شهرت و محبوبیتش، هنوز هم دغدغه موسیقی دارد و به دنبال شکستن قفل‌هایی است که کمتر خواننده تمایلی به باز کردن آن‌ها دارد.


منبع: ریتم نو

برچسب ها: محسن چاوشی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱۳
هانیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
منم دیوونه رو دوس داشتم مرسی واقعا
احمدمحمدی0014
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
چاوشی تازه شروع شده....امیر بی گزند جواب همه را خواهد داد
اندکی صبر سحر نزدیک است
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
اگه این مردمی که دارین میگین،ما باشیم،که خیلیا راضی نبودن.
درسته کسی نمیتونه ایشونو قضادت کنه چون من خودم از طرفداران ایشون هستم
و یه قطعه در آلبوم" امیر بی گزند"که احتمالا بعد از ماه رمضان پخش میشه محسن از ایشون خونده که امیدوارم یکی از شعرای عالیشون باشه.
شعراشون بسیااار زیباست ولی من اینو نپسندیدم .
ولی قطعا اونچیزی که چاوشی خواسته،تو این شعر دیده.
موفق باشن قلمشون سبز
صالحی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
بعضیا کلا به دنیا اومدن که ساز مخالف بزنن
هم شعر زیبا بود و هم موزیک
من خیلی خوشم اومد
عامیانه و زیبا
رضا بندرامام خمینی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
بسیار عالی تحلیل فرمودید. این عده افرادی که میدونن کارایی مثل خواب و قطار چقدر پرقدرت و پرمحتوا هستند و چاووشی میدونه اینا رو واسه کی خونده ولی به روی خودشون نمیارن و حتی قدرت نقد اون رو ندارن چون درکشون پایینه! مجبورن روی قطعه های عامیانه چاووشی که مثل بقیه کارای چاووشی زیبا هستند دست بزارند. حالا کلی گشتن دیدن این دفه بغض دلشون رو با مطرح کردن ترانه دیوونه پاریزی خالی کنند!
این نیز بگذرد
مهم اینست که عزم چاووشی جزم و قدمهایش استوار
و از همه مهم تر طرفدارنی مثل ما سالهاست چاووشی رو فهمیدیم و دوست داریم حالا چه با شهرزاد چه بی شهرزاد.
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
بچه های باند بابک صحرایی ناراحتذشدن گویا..
ولی مهم نیست چاوشی به هیشکی باج نمیده.
007
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
نویسنده ام اصلن رفیق پدرام پاریزی نیست!!!!
پاروی بی قایق
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
چاوشی فوق العاده اس. دیونه عالی بود
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
آقــــــــــا دمتون گرم خیلی خوب گفتی. منم فکر میکنم از طرف حسین صفا میخوان پاریزی رو بکوبن. همون کاری که با ارجینی کردن.
چاوووشیست
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
اگه کسی یه چاوشیست واقعی باشه و پیگیر محسن و رفیقاش، قطعا متوجه میشه که دارابیان، دی جی عابد و امیر ارجینی یک تیم شدن. از عکسای اینستگرامشون کاملا واضحه. اینا میخوان حسین صفا رو بکوبن. به نظرم دارابیان نباید بازیچه دست اینا میشد چون خودش رو خراب میکنه، اون خبرنگار و ترانه سرای خوبیه. اقا دیوونه ضعیف بود ضعیف
رضا بندرامام خمینی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
دوستان اگر من نوعی از شعر دیوونه خوشم نیومده دلیلی بر بد بودن یا ضعیف بودن اون نیست. چاووشی قدمهاشو اشتباه بر نداشته. در خور انتهای شهرزاد این آهنگ و شعر بوده. متاسفانه بعضی از طرفداران چاووشی عزیز انتظار دارن ایشون تمام ترانه هاش محتواش قطار و خواب و یوسف و پاروی بی قایق و... باشه. ولی باید به بقیه طرفداران ایشون هم که علاقمند به قطعاتی مانند دیوونه هستند هم احترام گذاشت.
کسی که چند ساله وقت و فکر و ذکرش بدور از هر حاشیه مشغول کار تو این زمینه بوده و خیلی دقیق کار کرده رو نباید بسادگی نقد کرد
ابوطالب جودکی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
خوب بود بد نبود
عرفان طاوسی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
من نمیدونم چرا به این شاهکار محسن چاوشی گیر میدن خداییش این کار یکی از بهترین کارهاست اصلا صدای محسن تو این آهنگ یه جور دیگه شده بعدشم کسی که دیوونه میشه به نظرتون این کلمات(به قول بعضیا)سخیف رو به کار نمیبره بعدشم واقعا باید به محسن تبریک گفت که از این کار این ملودی رو ساخته و ثابت کرد که هر ترانه ای رو میتونه به میل خودش در بیاره در کل این آهنگ فوق العادس به جای نقد کردن این آهنگ رو چند بار گوش بدین و اون چیزی که محسن خاسته رو بفهمید.
تقویم هنری ادامه