ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴


 

ریتم نو : ارکستر سمفونیک البرز درپی برگزاری سلسله کنسرت های شب های آهنگسازان ایرانی پس از اجرای آثار هوشنگ کامکار در دومین کنسرت خود از این سلسله کنسرت ها به اجرای آثاری از آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی استاد « لوریس چکناواریان » به رهبری آقای « سهراب کاشف » پرداخت و کنسرت مایستر اجرای امشب آقای ارسلان کامکار بود.


این کنسرت شب گذشته مورخ هشتم مرداد ماه در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.
در ابتدا استاد چکناواریان وارد سالن شد سپس نماهنگی از صحبت های ایشان در خصوص کنسرت امشب در سالن پخش شد.
لوریس چکناواریان در آغاز صحبت های خود در این نماهنگ تشکر کرد از ارکستر سمفونیک البرز و گفت: احساس میکنم پس از سال ها که این آثار را نوشتم ،این آثار هنوز هم زنده اند، ایشان از آشنایی با رهبر ارکستر آقای سهراب کاشف بسیار ابراز خوشحالی کرد و سهراب کاشف را رهبری بسیار توانمند، با استعداد و با تکنیک دانست و گفت : چقدر خوشحالم که رهبران ایرانی هستند و آثار من به دست این رهبران ایرانی زنده میماند.
لوریس چکناواریان ادامه داد: برنامه امشب از آثار سوئیت های مختلفی است که من نوشتم، من جمعاً هشتاد اثر نوشتم و درحال حاضر که آثارم را بر روی کامپیوتر جمع کردم مجموعاً هجده هزار صفحه شده است در حدود بیست و پنج جلد، چکناواریان در توضیحات آثارش گفت : آثار من شامل پنج یا شش اپرا ، پنج سمفونی ،اوراتوار مکاشفات یوحنا، واله اوتلو و کنسرت هایی برای پیانو ،ویلن، چلو و ... که تعدادی از آثار من خیلی مدرن و تعدادی دیگر خیلی رمانتیک است چون در آخر عمرم متوجه شدم که قشنگ ترین چیز در زندگی عشق است و خوشحالم که امشب پنج اثر از شانزده اثری که برای عشق نوشتم اجرا میشود.
لوریس چکناواریان در ادامه حرفهایش گفت: همیشه فکر میکنم بهتر است آدم بمیرد برای عشق تا زنده بماند بدون عشق، عشق آفتاب است و باید عشق را از دور دوست داشت. وی در ادامه توضیحات آثار اجرایی امشب افزود: قسمتی از سوئیت اپرای پردیس و پریسا امشب اجرا میشود، اپرایی که برای اولین بار زمانی که من رهبر ارکستر سمفونیک اپرا بودم اجرا شد، اثر دیگری که امشب اجرا میشود سوئیت کوروش کبیر است که تمامی آن دوسال پیش در سانفرانسیسکو اجرا شد، قطعه دیگری که اجرا میشود ایران است که برای سرزمینم نوشتم.
چکناواریان گفت: من زندگی میکنم برای کار،هیچوقت خودم را جدی نمیگیرم و فقط کارم را جدی میگیرم و نه تنها اسمم بلکه در زندگی هم چکناوار یعنی تارک دنیا هستم  و نود درصد لحظات زندگی من در تنهایی است و فقط کار من نوشتن آثارم نیست ،من مثل شب روز قسمتی از زندگی ام آهنگسازی است و قسمت دیگر رهبری ارکستر که من خیلی از ارکسترهای جهان را رهبری کردم به خصوص در ده سال حضورم در لندن، ارکستر و فیلارمونیک لندن و با کمپانی های زیادی هم همکاری کردم مثل فیلیپس ، بی ام دبلیو و ...
مشکل اینجاست که همزمان نمیشود هم رهبری کرد هم آهنگسازی و در هر زمان باید یکی را انتخاب کرد، چون برای فردا زنده ام نگران نیستم که امروز زندگی نکردم، هدفم این است که آثارم زنده بماند و مثل باغبانی که درخت را برای ثمر دادن به نسل بعد میکارد من خوشحالم و کار میکنم برای نسل آینده.
چکناواریان گفت: الهام اصلی من خداوند است و من از صفر شروع کردم و باید به صفر برسم در غیر این صورت موفق نخواهم بود.
چون از خودم چیزی ندارم الهام من از خداوند و مردم دنیاست و این الهامات را در قالب آثارم به شما پس میدهم و وقتی با آثارم همراهی میکنید احساس سرزندگی میکنم، من برای این عشق و محبت از شما تشکر میکنم و امیدوارم کنسرت خوبی داشته باشیم.
ایشان در پایان صحبت هایش آثارش را تقدیم کرد به عشق.
بعد از پخش صحبت های استاد لوریس چکناواریان نوازندگان و رهبر ارکستر البرز وارد شدند و آقای کاشف رهبر ارکستر در ابتدا از حضار تشکر کرد و ابراز خوشحالی نمود از اجرای آثار استاد چکناواریان در دومین کنسرت از سلسله کنسرت های آهنگسازان ایرانی و گفت : در این کنسرت رسم را شکستیم و نیمی از آثار کلاسیک و نیمی دیگر آثار آهنگسازان ایرانی است، سهراب کاشف در ادامه گفت: آثار اجرایی از پنج سوئیت انتخاب شده در قالب شش قطعه، رهبر ارکستر در پایان صحبت هایش یک دقیقه سکوت کرد برای ازدست دادن دو تن از نزدیکان اعضای ارکستر البرز.
سهراب کاشف در آغاز یا پایان اجرای هرقطعه درمورد آن توضیح مختصری میداد.
اولین قطعه اجرایی پنج بخش از هفت بخش سوئیت آرارات بود مربوط به فرود آمدن کشتی حضرت نوح برکوه آرارات است به روایت تورات
قطعه دوم بخش هایی از اپرای پردیس و پریسا بود که سوئیت ۱ و ۲ شامل پنج بخش اجراشد که لوریس چکناواریان توضیحات مربوط به آن را در صحبت هایش در نماهنگ آغاز برنامه داد
سهراب کاشف در ادامه توضیحات به شهرت اپرای پردیس و پریسا به علت پخش قسمت هایی از آن در آغاز و پایان برنامه های تلوزیونی کشورهای مکزیک و انگلیس و استفاده در تبلیغات کمپانی بی ام دبلیو اشاره کرد.
سهراب کاشف پس از اجرای سوئیت پردیس و پریسا در توضیحات عاشقانه های استاد چکناواریان گفت: استاد چکناواریان به من تاکید کرد که عاشقانه هارا جوری رهبری کن که همه عاشق من بشوند اما انقدر خوب رهبری نکن که عاشق خودت بشوند.
کاشف در توضیحات اپرای رستم سهراب گفت: بیست و پنج سال نوشتن این اپرا زمان برده است که امشب تنها یک بخش عاشقانه ی آن اجرا میشود.
پس از آن چهار بخش از قطعه کوروش کبیر اجرا شد که به روایت دو تاریخ نویس یونانی به نام ها هرودوتوس و اگزونوفون نوشته شده است.
پس از پایان اجرای قطعه کوروش کبیر با تشویق رهبر و نوازندگان ارکستر گروه کر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی نژاد وارد صحنه شد و دو مرتبه قطعه ی ایران که شعر آن از آقای علی عبداللهی بود اجرا شد، در ابتدا به رهبری سهراب کاشف و بار دوم به رهبری استاد لوریس چکناواریان که با استقبال فراوان حضار همراه بود.
در بین این دو اجرا استاد چکناواریان روی صحنه آمد و از حضار تشکر کرد و گفت: شمایید که ماهنرمندان را زنده میکنید و امروز که به سن هشتاد سالگی رسیدم از همه ی شما تشکر میکنم.
لوریس چکناواریان اضافه کرد: امروز و اجرای امروز فوق العاده بود و من تحت تاثیر اجرای این ارکستر بودم و از آقای کاشف هم بسیار سپاگزارم ،ایشان بسیار رهبر با احساس و با حرارت و دینامیک است، من امروز هم که رهبری ایشان را دیدم خیلی چیزها از اجرای ایشان یاد گرفتم.
استاد چکناواریان در ادامه گفت: زندگی یک خیابان دوطرفه است و همیشه باید یاد بگیریم به خصوص از جوان ها چون نگاهشان به دنیا جور دیگری است.
در پایان صحبت هایشان و پس از رهبری قطعه ی ایران استاد چکناواریان از مدیر اجرایی ارکستر البرز آقای تفرشی و رهبر گروه کر آقای شفقی نژاد تشکر کرد.
گفتنی است میهمانانی در این کنسرت حضور داشتند از جمله آقای هوشنگ کامکار،آقای کامبیز روشن روان ،آقای آرزم، آقای علی ترابی رییس محترم انجمن موسیقی ، آقای محمد رضا خاتمی و آقای مهران روحانی.
به عنوان اجرای پایانی پنجمین بخش سوئیت آرارات به رهبری سهراب کاشف مجدداً اجرا شد .

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : حامد سلگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه