ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۵

ژیوار شیخ‌الاسلامی: چرا این همه‌سال ما سکوت کردیم؟!

ریتم نو – ژیوار شیخ‌الاسلامی به حضور برخی گروه‌های بانوان درجشنواره موسیقی فجر که آثارشان در فضای مجازی به انتشار رسیده است اعتراض کرد و از تصمیم خود برای شکست سکوتش خبر داد.


ریتم نوژیوار شیخ‌الاسلامی به حضور برخی گروه‌های بانوان درجشنواره موسیقی فجر که آثارشان در فضای مجازی به انتشار رسیده است اعتراض کرد و از تصمیم خود برای شکست سکوتش خبر داد.


نشست خبری گروه‌های موسیقی سنتی، نواحی و پاپ جشنواره بین‌المللی موسیقی با حضور ژیوار شیخ‌الاسلامی سر پرست گروه موسیقی بانوان ژیوار  ظهر امروز یکشنبه 19 دی‌ماه برگزار شد.


ژیوار شیخ‌الاسلامی در ابتدای صحبت خود به تشکیل گروه از سال 79 و حضور مستمر و فعال هرساله در جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد و گفت: «ما ازجمله گروه‌های معدودی هستیم که همواره نسبت به حضور در جشنواره موسیقی فجر علاقه نشان داده و خواستار اجرای برنامه در این رویداد موسیقایی هستیم.»


سرپرست گروه ژیوار در ادامه بیان کرد: «در سال گذشته یکسری از بانوان را در جشنواره دعوت کردند که هیچ‌وقت در جشنواره‌های موسیقی فجر حضور نداشتند اما گروه‌هایی چون ما که سالیان است زحمت می‌کشیم، حضور نداشتیم به‌هرحال خوشحال هستیم که امسال از گروه ژیوار را برای حضور در جشنواره دعوت کردند اما گروه‌های بانوان دیگری نیز در کشور فعالیت می‌کنند که برای من بسیار جالب است که در این دوره حضور دارند چراکه پیش‌ازاین کارهایشان را در قالب گروهی یا تک‌صدایی در صفحات مجازی منتشر کردند و این سوال برای من پیش می‌آید چرا این همه‌سال ما سکوت کردیم و این همه‌سال فعالیت نداشتیم و قانون را رعایت کردیم تا بتوانیم در جشنواره‌ها و مملکت خودمان فعالیت داشته باشیم. »


photo_2017-01-08_15-55-54


وی افزود: «شخصاً از 17 سالگی روی صحنه هستم و چرا من در این همه‌سال کاری از خودم ارائه ندادم و در مورد ژیوار کسی اطلاعی ندارد که همه مخاطبان ما خانم هستند. تأسف‌انگیز است که می‌بینیم ما در چارچوب قانون فعالیت کردیم و دوستانی که امسال در جشنواره هستند کارهایی را منتشر کردند و به‌راحتی در جشنواره فجر شرکت کرده‌اند. البته از این بابت خوشحال‌کننده است که موقعیت خوبی برای بانوان ایرانی ایجاد می‌شود که این همه‌سال صدایشان شنیده نمی‌شد و فکر می‌کنم  از این به بعد ما می‌توانیم در دنیای مجازی آثارمان را منتشر کنیم و فعالیت داشته باشیم. به همین خاطر تصمیم را گرفته‌ام به‌عنوان زنی که این همه‌سال سکوت کرده‌ام، این فعالیت را داشته باشم.»


شیخ‌الاسلامی در ادامه گفت: «علاوه بر فعالیت‌هایی که در عرصه اجرای موسیقی‌های فولکلوریک منطقه کردستان داشتیم، چندی است که از آقای بهمن بهمرام به‌عنوان آهنگساز دعوت کرده‌ایم و آهنگساز گروه هستند. ما در این جشنواره قطعات کردی را به همراه قطعاتی اجرا خواهیم کرد که تنظیم‌شده است و می‌خواهیم توانایی نوازندگی بانوان ایرانی را به نمایش بگذاریم.»


سرپرست ژیوار ادامه داد: «متأسفانه گروه‌های بانوان به دلیل اینکه نمی‌توانند کارهایشان را در بازار موسیقی ارائه دهند هیچ‌گاه از یک آهنگساز دعوت نمی‌کنند و اکثراً کارهای تکراری را بازخوانی می‌کنند. ازاین‌جهت می‌توانم اعلام کنم گروه ژیوار همیشه با رپرتوآر جدید و با آهنگسازان خاصی همکاری می‌کند چراکه همیشه دوست داشتم کارها برای خود گروه باشد.»


photo_2017-01-08_15-56-00


وی در مورد قیمت بلیت‌ها توضیح داد: «ایرادی که پیرامون این موضوع دارم این است که در هیچ جای دنیا برای فستیوال‌ها هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و برای عموم مخاطبان است. از طرفی قیمت‌گذاری بلیت‌ها به‌درستی صورت نگرفته. به‌طور مثال بلیت یکی از گروه‌های بانوان 70 هزار تومان قیمت‌گذاری شده درحالی‌که قیمت بلیت گروه ژیوار با این سابقه فعالیت 50 هزار تومان است این عدالت را باید چه کسی مشخص کند و اصلاً چطور یک گروه موسیقی برای خودش می‌تواند قیمت تعیین کند؟ چرا قیمت بلیت یک اجرا گران‌تر از سایر اجراهای بانوان باشد؟»


ژیوار شیخ‌الاسلامی در پایان صحبت‌های خود خطاب به نوربخش (رئیس جشنواره موسیقی فجر) گفت: «خواهش می‌کنم از دوره‌های بعدی سیستم فراخوان را راه‌اندازی کنید تا کمکی به جوانانی باشد که در مملکت موسیقی کار می‌کنند.»


گفتنی است؛  سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به ریاست حمیدرضا نوربخش از 22 دی تا 1 بهمن در تهران برگزار می‌شود.


منبع: ریتم نو


نویسنده: حمیدرضا پیرمحمدی


عکس: سید احمد شریعتی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه