ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۴

کارگاه ترانه فرید احمدی برگزار می شود

ریتم نو: « فرید احمدی » ترانه سرای قطعات معروفی همچون گل یاس ، غرور و می‌خوام با صدای شادمهر و فاصله‌ها و خاطره‌ها با صدا فریدون آسرایی است وی همچنین مجموعه ترانه‌های آلبوم های « بنیامین بهادری » را در کارنامه کاری خود دارد.
کارگاه ترانه فرید احمدی برگزار می شود کارگاه ترانه فرید احمدی برگزار می شود

 

+از مبانی  تا منتقد و کارشناس ترانه

احمدی برای چندمین بار کارگاه آموزش شعر و ترانه را برگزار می کند. وی پس از یک وقفه در برگزاری کلاس‌هایش از 21 تیرماه سال جدید

دوره جدید کارگاه آموزشی شعر و ترانه را به همت موسسه فرهنگی هنری کوچه باغ هنر و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت

17 تا 19 برگزار می نماید. با وی درمورد جزئیات برگزاری کارگاه شعر و ترانه و تاثیر آن در ترانه امروز گفت و گو کردیم.

 

درمورد کارگاه شعر و ترانه‌ای که قرار است برگزار کنید توضیح می‌دهید؟


اکثرا جلساتی که برای ترانه برگزار می‌شود برای شعرخوانی و دروهمی و مجتمع شدن، است و بحث‌هایی از این قبیل را دارد که شعر

می‌خوانند و می‌شنوند. اما برنامه ما به‌صورت کارگاهی است و جنبه آموزشی شعر و ترانه نویسی را به صورت علمی دارد که ما با موضوع

ادبیات، ترانه و شعر به‌صورت آکادمیک برخورد می‌کنیم. سرفصل و کار گروهی داریم و خوشبختانه حدود ده دوره است که من این کارگاه را

برگزار کرده‌ام. اکثرا هنرجویان به‌خوبی و با رضایت دوره ی کارگاهی را به اتمام می‌رسانند و نتایج خوبی را می‌گیرند و هنرجویانی که

شرکت می‌کنند اکثرا بعد از دو، سه دوره کارشناس و منتقد ترانه می‌شوند و مباحث علمی زیبایی شناسی و نقد ترانه را یاد می‌گیرند ک در

کارشان نیز خیلی موثر است و نتایج‌اش را هم می‌بینند. اما کار ما، کارگاه است و تک‌گویی نیست که من بگویم و آن‌ها بشنوند. هنرجویان هم

فعالیت دارند و اظهار نظر می‌‌کنند. درمورد ترانه‌های ایرانی و خارجی صحبت می‌کنیم و مبانی کار کلاسیک را هم به‌طور کامل آموزش

می‌دهیم.

 

به صورت کلی به چه مباحثی می پردازید؟


به چند بحث تقسیم می‌شود. مبانی کلاسیک شعر و ادبیات و موضوعات ساده وزن، قافیه و قالب‌های ادبی است که اکثرا این مباحث را یاد

گرفته‌اند. درمورد زیبایی شناسی، عناصری که باعث زیبایی کلام ، ادبیات می‌شود و معمولا به درد تمام کسانی که دست به قلم هستند می‌خورد

به طور مثال من در دوره‌ی قبلی خبرنگار داشتم که راجع به کاربرد و کارکرد کلمات و اینکه چه چیزهایی باعث می شود نوشتار یک متن ادبی

باشد درواقع از نوشته‌های ساده روزمره خودش را جدا کند و به شعر و ادبیات نزدیک شود، بحث مینمودیم و سعی میکردیم نوشته‌هایی شود که

مردم در ذهن‌شان نگه دارند و آن‌ها را یادداشت کنند. عناصری چون حس شگفتی و تشبیه سازی را آموزش می‌دهیم. ما ادبیات را با دیگر

رشته‌های هنر مقایسه می‌کنیم و در مورد تمام رشته‌ها هنری صحبت می‌کنیم.

 

در چند جلسه برگزار می‌شود؟


هر ترم 10جلسه است.

 

هنرجویانی که شرکت می‌کنند حتما باید یک آشنایی با مبحث ترانه داشته باشند؟


خیر؛ البته ما هنرجویان را در کارگاه سطح بندی می‌کنیم اما تحصیلات باید دبیرستان به بالا باشد و در آن حد اطلاعات را می‌خواهیم. البته اکثر

هنرجویان دانشجو هستند حتی دانشجویان فوق لیسانس ادبیات زبان خارجی هم در این کارگاه شرکت کردند و برای‌شان مفید بود. درواقع کسانی

هم که می‌خواهند از پایه شروع کنند هم می‌توانند شرکت کنند و روشی که در این کارگاه ما داریم خیلی فراگیر است.

 

پس از اتمام دوره‌ها هنرجویان به خواننده‌ها برای ارائه ترانه معرفی می‌شوند؟


بله؛ بسیاری از دوستان هستند که در ترانه برجسته شدند و از همین کارگاه‌ها شروع کردند. اکثرهنرجویانی که با من کار کردند آخر دوره

می‌گویند در آلبومی دو یا سه تا ترانه داشتند. خوشبختانه در این چند ساله موفقیت آمیز بوده است چراکه من از سال‌های گذشته این کارگاه را

برگزار می‌کردم که چند وقتی متوقف و دوباره شروع کردم.

 

برخی از ترانه‌سرایان با برگزاری کارگاه‌های ترانه مخالف هستند؛ نظرتان درمورد این مخالفت‌ها چیست؟


هرچیزی می‌تواند بد باشد و شاید واقعا چیز بدی دیده باشند که مخالفت کردند. موارد بی‌حاصل و بی عمل دیدند که مخالفت کردند. به گوش من

هم می‌رسد که کسی استاد است اما همان مبانی ابتدایی ادبیات را هم بلد نیست و در نوشته‌هایش غلط املایی و دیکته‌ای دارد. شخصا دیدم و

شنیده‌ام و راست هم می‌گویند ممکن است بعضی کارگاه‌ها واقعا سطح شان پیش پا افتاده باشد.

 

هدف‌تان از برگزاری این کارگاه‌ها چیست؟


علاقه دارم و با آن زندگی می‌کنم.

 

این کارگاه‌ها می‌تواند به ترانه امروز کمک کند؟


صد در صد. برای اینکه ما در کارگاه، کار گروهی انجام می‌دهیم و هنرجویان خوشبختانه سطح اطلاعات‌شان بالا است یا بالا می‌رود و ما

صرفا به ترانه اکتفا نمی‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم فیلم ببینند و رمان و کتاب بخوانند و دیالوگ‌های برجسته کتاب‌ها را دربیاورند و درمورد

کلمه صحبت می‌کنیم. درواقع کار اصلی ما آموزش ادبیات است تا در هر رشته‌ای که می‌نویسند آن شاه کلیدها را به‌دست بیاورند تا هرجایی که

بروند بتوانند ازش استفاده کنند و جزوه‌های مستحکم و مستدل در این رابطه و با هنرجویان کار می‌کنیم. به بررسی ادبیات داخلی و خارجی

می‌پردازیم.

 

انتهای پیام/

منبع: ریتم نو

نویسنده: مریم رفایی
تقویم هنری ادامه