ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

کتاب « باران عشق » در ارسباران رونمایی می شود

ریتم نو : کتاب « باران عشق » اثر حسین عصاران با موضوع زندگینامه و نیم قرن فعالیت هنری ناصر چشم آذر جمعه 14 اسفند ساعت 16:30 با حضور لوریس چکناورایان ، دکتر محمد سریر و سیروس الوند و اهالی موسیقی در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود.


در آیین رونمایی کتاب « باران عشق » لوریس چکناورایان، محمدسریر و سیروس الوند به سخنرانی می‌پردازند. این کتاب، ماه حصل تلاش دو سال این نویسنده برای جمع آوری زندگینامه و فعالیت‌های هنری استاد چشم آذر و تحلیل جریانات حاشیه‌ای، هنری و موسیقیایی 50 سال اخیر، مصاحبه با هنرمندان سینما و موسیقی نظیر داریوش مهرجویی، فرهادفخرالدینی، احمدپژمان، جهانبخش پازوکی، صادق نوجوکی، محمدحیدری و سعیددبیری با بازنگری و نگاهی نو است.

ساخت آلبوم موسیقی «باران عشق» اثر چشم آذر درسال 1373 پس از دو سال تلاش منتشر شد که با استقبال زیاد مواجه شد. ناصرچشم آذر درسال 1329 درشهراردبیل بدنیا آمد. وی از کودکی موسیقی را نزدپدرش اسماعیل از نوازندگان مشهور آذربایجان فراگرفت و بنا به علاقه‌ای که به موسیقی آذری داشت، ساز آکاردئون را برگزید و با یادگیری تئوری‌های مقدماتی موسیقی نزد پدر و مطالعه کتب آموزشی از محضر اساتیدی چون مرتضی حنانه، ملک اصلانیان و روح الله خالقی بهره برد. وی سال 1357 برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی به آمریکا رفت و به آهنگسازی و تنظیم موسیقی برای ترانه‌ها مشغول شد و چندآلبوم موسیقی بی کلام چون «شب‌های تهران» را نیز تصنیف کرد.

این آهنگساز فعالیت حرفه‌ای خود را در موسیقی پاپ در قالب نوازنده سازهای آکاردئون، پیانو و ارگ در ضبط موسیقی ترانه‌ها آغازکرد. «ای اشک» اولین کار مستقل وی بود و به زودی به عنوان یک تنظیم کننده صاحب سبک موسیقی ترانه شناخته شد. موسیقی فیلم‌های (تاراج، اجاره نشین‌ها، هامون، سمندر، محموله، بانو) در سال 1363پس از بازگشت وی به ایران در دوران جنگ از او برجا مانده است. ناصر چشم آذر پیشگام ورود و رواج سازهای الکترونیکی به ایران است و تلفیق درخشان و هنرمندانه این سازها با موسیقی ایرانی از خدمات ارزنده وی به هنر موسیقی است.

کاندید سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم هامون در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین دوازدهمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم‌های «بلندی‌های صفر» و «چشم شیطان»، کاندید سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم «خواهران غریب» ، سیمرغ بلورین بیستمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم «قارچ سمی»، برند بهترین موسیقی فیلم در جشنواره فیلم مالزی برای موسیقی فیلم «خواهران غریب»، کاندید تندیس زرین بهترین موسیقی متن هشتمین دوره جشن خانه سینما برای موسیقی «شمعی درباد» برخی از جوایز این هنرمند است.

 

منبع : ریتم نو
نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه