ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۴ تير ۱۳۹۵

گروه آملی در هزار صدا «بیداد» کرد

ریتم نو – دومین برنامه مسابقه هزار صدا در دور دوم شامگاه پنجشنبه دهم تیرماه سال جاری با استقبال پرشور علاقه‌مندان به موسیقی اصیل ایرانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

Hezar Seda (sonati) (2)




بلیت‌فروشی این برنامه در حالی به اتمام رسید که زمان زیادی به شروع اجرا مانده بود و همین امر موجب شد علاقه‌مندان بسیاری ایستاده و برخی با نشستن بر روی زمین و پله‌های سالن برنامه را دنبال کنند که می‌توان دلیل بیشتر این استقبال را حضور «سالار عقیلی» به‌عنوان داور عنوان کرد.



برنامه با پخش سرود ملی کشور به‌طور رسمی آغاز شد و با درخواست و دعوت آرش نصیری (مدیریت و مجری آکادمی هزار صدا) از «سالار عقیلی»، «کیوان ساکت» و دکتر «افشین یداللهی» داوران برنامه اجرایبخارا، نواگردان و بیداد سه گروه شرکت‌کننده در این دوره مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای برنامه گروهی به سرپرستی استاد «مهران مهتدی» به‌عنوان مهمان به اجرای برنامه پرداختند و به دلیل تجلیل آن‌ها از مقام استاد فرهنگ شریف؛ آرش نصیری این گروه را شریف خطاب کرد.

گروه «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی و نماینده‌ای از شهر زنجان به‌عنوان اولین شرکت‌کننده در بخش مصاحبه روی صحنه آمد که «علی مرشدی فر» خواننده گروه در پایان باکمی انتقاد از سمت داوران روبرو شد و ازنظر داوران شعر آواز ارتباط چندانی به تصنیف نداشته اما تلاشان قابل‌تحسین است.

در ادامه فیلم کوتاهی مربوط به پانزده سال پیش از سنتور نوازی یکی از بانوان هنرمند در تلویزیون ایران با همراهی تنبک (دکتر افشین یداللهی) پخش شد که تشویق و استقبال حاضرین را در پی داشت و یداللهی که در دوران دانشجویی‌اش در دانشکده پزشکی مخارج تحصیلش را از راه آموزش و نوازندگی ساز تنبک تأمین می‌کرده است در توضیح پیشینه‌ی نوازندگی خود، به شاگردی در محضر آقای محبی و استاد ناصر فرهنگ فر و همچنین نوازندگی در کنار استاد جلال ذوالفنون اشاره کرد.


 پخش فیلمی از اجرای یکی از آهنگ‌های استاد همایون خرم توسط کیوان ساکت، به خاطر سالروز تولد استاد همایون خرم (نهم تیرماه) بخش بعدی این برنامه را در برمی‌گرفت.


  گروه «بخارا» با هفت نوازنده و به سرپرستی صادق میرزا میرزایی با قطعه برگزیده‌شان روی صحنه رفتند و اجرایشان را به استاد شجریان تقدیم کردند. انتقادات داوران به بی‌روح بودن گروه و کوک نبودن سازهای نوازندگان بود البته صحبت‌هایی از اجرای قرص و محکم شد.


در ادامه پخش فیلم سه‌دقیقه‌ای دوتار نوازی استاد حاج قربان سلیمانی در سن هشتادسالگی بود که سالن را به وجد آورد و با استقبال حاضرین روبرو شد.


گروه «بیداد» به سرپرستی و خوانندگی علیا کاظمیان و نماینده‌ای از آمل، آخرین شرکت‌کننده‌ای بود که روی صحنه رفت تا مورد نقد و بررسی داوران قرار بگیرد که سالار عقیلی با خواندن قسمتی از آواز برای خواننده گروه تشویق‌ها را با خود همراه کرد و همین امر موجب درخواست برای خواندن این خواننده شود و سالار عقیلی آوازی را به‌صورت بداهه برای مخاطبان اجرا کرد.
این دوره از برنامه هزار صدا میزبان محمد هاشم احمدوند و گروهش بود که به‌عنوان مهمان به اجرا بپردازند تا پایان‌بخش برنامه مسابقه اصیل ایرانی باشد.
در پایان و با اعلام «کیوان ساکت» نماینده هیئت‌داوران گروه «بیداد» به‌عنوان گروه برگزیده دومین برنامه مسابقه هزار صدا در دور دوم معرفی شد. علیا کاظمیان (سرپرست و آواز)، سعید سیف علیزاده (دف)، علیرضا رمضانی (تنبک)، حامد رحیمی فر (تار باس)، حمید فدایی (تار)، مرتضی سیفی پاشا ( نی)، حامد مقدس نیاکی (ویولن)، علی ایزدی (کوزه)، مصطفی حمیدیان (ویولا) اعضای گروه بیداد را تشکیل می‌دهند که توانستند با اجرایشان رأی هیئت‌داوران را به دست بیاورند.

حریر شریعت زاده (همسر سالار عقیلی و نوازنده پیانو و دف)، محمدرضا اسکندری (از گروه راز و نیاز)، فاضل جمشیدی، مهران مهر نیا، رضا موسوی زاده، حمیدرضا یراقچیان (آهنگساز)   از چهره‌های حاضر و مهمان در این دوره برنامه هزار صدا بودند.



هزار صدا برنامه معرفی استعدادها و چهره‌های جدید موسیقی هرماه دو بار در دو بخش اصیل ایرانی و پاپ برگزار می‌شود که مدیریت و اجرای آن را «آرش نصیری» روزنامه‌نگار بر عهده دارد.


گفتنی است؛ برنامه بعدی هزار صدا در بخش پاپ روز جمعه 25 تیرماه سال جاری از ساعت 15 تا 18 و بخش موسیقی اصیل ایرانی آن روز پنجشنبه 14 مردادماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.



منبع: ریتم نو


عکس: کسری کفاشیان


 
برچسب ها: هزار صدا بیداد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه