ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۴:۳۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴

گروه درون : از همکاری با گروه دنگ شو تا حضور در برنامه خندوانه

ریتم نو : « فرید یوسفی » نوازنده و سرپرست گروه «درون» در گفت و گو با خبرنگار ریتم نو از گروه و فعالیت های اخیر خودشان از جمله همکاری با گروه دنگ شو و حضور در برنامه خندوانه گفت. وی افزود همیشه خودرا برای مدیریت اتفاق های ناگهانی آماده کرده ایم. شاید افتخارات زیادی از نظر عنوان کسب نکرده ایم اما هر اجرای ما به منزله ی کسب یک افتخار برای ما است.


از گروه درون و فعالیت های گروه تا به امروز توضیح بدهید.
در آغاز این گروه از جمع چند نفره ی دوستان تشکیل شده بود؛ بنده به عنوان سرپرست به تنهایی فعالیت گروه را شروع کردم و درون فقط یک اسم بود که با کمک برخی دوستان موسیقی تولید می کردم.
در سال 91بعد از اینکه برای تئاتر« گیلگم» به کارگردانی «بابک معافی» برای اولین بار موسیقی ساختم و در همین زمینه جایزه جشنواره فجر را کسب کردم تصمیم گرفتم برای اتفاق درون بیشتر زمان صرف کنم. چرا که در واقع نیمی ازبرنامه ریزیهای ما کاملا مشخص است. من آینده نگر هستم و برنامه ریزی می کنم و نیمی از برنامه های آینده گروه درون به افرادی که با من همکاری میکنند وابسته است. حوزه فعالیت ما موسیقی و تئاتر است. برای اولین بار به کمک خانم «الهه عبدی »یک تئاتر را کارگردانی کردیم که اولین تجربه ی کارگردانی من بود و این شروع دوباره ای برای گروه درون بود.
این تئاتر را در جشنواره عروسکی و جشنواره هنر و سپس در جشنواره هنری خانه هنرمندان اجرا کردیم.به دلیل اینکه تمامی فعالیت های ما تلفیق موسیقی و تئاتر است همیشه سعی من بر این بوده که اعضای گروه حداقل در یکی از این دو حوزه توانا باشند. اتفاقی که در بطن گروه «درون »رخ داده است به نوعی سبب گرایش هنرمندان عرصه تئاتر به دنیای موسیقی و بالعکس شده است.
«درون» بیشتر از اینکه یک گروه باشد به نوعی یک جمع است و یک انجمن محسوب میشود که ما دور هم سعی بر تولید اثاری داریم ؛ هر پیشنهادی به ما بشود ممکن است شروع یک سبک و نوع جدید باشد و ما هم ار این امر استقبال می کنیم.
این گروه یک سری اعضای اصلی دارد.البته به معنی آن نیست که این اعضا ویژگی برتری دارند و فقط به این معناست که این اعضا گروه را پایه گذاری کردند و از ابتدا حضور داشتند .درحقیقت، این اعضا مشاور و صدابردار این مجموعه هستند.
گروه ما متشکل از افراد مختلف در تخصصات مختلف است وجالب این که نیمی از اعضا تحصیل کرده ی رشته های مهندسی هستند شاید این اتفاق باعث به وجود آمدن نگاه پروژه ای و مهندسی به موسیقی است.
یکی از اتفاقات ویژه در کارهای ما، کارگاهی بودن تمامی فعالیت هاست. در واقع تک تک اعضا ،توان ارائه یک هنر مستقل را دارند و من فقط این هنرمندی هارا در کنار هم به سرانجام میرسانم . چیزی که باعث موفقیت و ادامه ی حیات این مجموعه شده ، مولف بودن تک تک عوامل است.

به غیر از خود شما چه کسانی در پایه ریزی گروه درون نقش داشتند و جزو دسته ی اعضای اصلی به حساب می آیند.
«حمید خسروبیگی» نقش به سزایی در نمایان ساختن گروه داشته و در عین حال سولیست گروه می باشد. «پیمان گرایی» صدابردار گروه ،«الهه عبدی» که تئاتر عروسکی کار میکند در نهایت تک تک این اعضا به صورت مستقل هم آثار هنری قابلی دارند.
جدای این ها افرادی هستند که اخیرا به «درون» اضافه شدند و رنگ ویژه تری به این مجموعه داده اند.

از سابقه همکاری با گروه دنگ شو و شکل گیری این همکاری ها بفرمایید.
خیلی از اعضای گروه دانشجوهای دانشکده صنایع تهران جنوب هستند و رابطه ما با گروه دنگ شو به زمانی که من توسط «حمید خسروبیگی» و یکی از دوستانم به گروه دنگ شو معرفی شدم و سر تمرین این گروه رفتم و کنار این گروه ساز زدم،برمی گردد. این ماجرا گذشت تا روزی از طریق آقای خسروبیگی به من پیشنهاد کار شد . من هم با کمال میل این پیشنهاد را قبول کردم .نتیجه ی این همکاری اولین کنسرت عمومی دنگ شو در جشنواره فجر سال گذشته نمود پیدا کرد.در بخش هایی ازاین کنسرت ، گروه آوازی درون ،دنگ شو راهمراه کردند.این گروه ، همواره از ایده های ما استقبال می کند کما اینکه در کنسرت های مختلف سعی داریم با ایده های جدید خود دراین تعامل حضوری کوتاه اما تاثیر گذارو نو داشته باشیم.
در مورد آخرین قطعه دنگ شو و حضور درون هم توضیحی دارید؟
آخرین قطعه ای که گروه دنگ شو منتشر کرده است کاملا کار خودشان است و گروه درون ، از عوامل تولید این قطعه نیست فقط خواننده این قطعه «میلاد باقری» بوده است که از اعضای گروه درون هم محسوب میشود و دو سالی است با ما همکاری می کند. در خصوص «میلاد باقری » باید بگویم او،خواننده ای بسیار با استعداد و با قدرت است.
گروه درون در جشنواره ها چه افتخاراتی کسب کرده است؟
در این دوسال که با فعالیت جدی گروه همراه بوده است ،در حال کسب تجربه بوده ایم و افتخارات ما، به اجراها و حضور ما بر روی صحنه بر می گردد. اجراهای اندکی داشتیم اما به عنوان مثال ازتئاتر «ناراحت» که اثر گروه درون است در جشنواره عروسکی و در بخش موسیقی تقدیر به عمل آمد .همچنین مخاطبان از این اجرا استقبال خوبی کردند.
جز همکاری با کسانی که به ما افتخار دادند و با ما همکاری کردند افتخار رسمی آنچنانی نداریم. شاید یکی دیگر از افتخارات ما حضور ما در برنامه خندوانه باشد. یکی در مهرماه سال گذشته دیگری در اوایل شهریور ماه اخیر.
از برنامه خندوانه و طریقه حضور پیداکردن درون در این برنامه بفرمایید
در واقع این همکاری از آشنایی من با «سجاد افشاریان» شروع شد .نکته ی دیگر موضوع مشترک تئاتر ناراحت و برنامه خندوانه است ( لبخند) میباشد . خنده موضوعی بود که از خیلی وقت قبل روی آن تمرکز داشتیم .از جایی که ما بازیگر مشترک داشتیم ، از طریق آقای خسروبیگی ،من و سجاد افشاریان با هم همکاری کردیم .در ادامه ،به دلیل نوع نگاهمان،ایشان مارا گزینه مناسبی برای اجرا در این برنامه دیدند.
غیر از این دو اجرا من یک بار در برنامه خندوانه حضور داشتم و در مورد تئاتر ناراحت صحبت کردم.
کارهای شما در برنامه خندوانه به صورت پلی بک هم اجرا شده یا همیشه با حضور گروه و اجرا زنده برگزار شده است؟
همه اجراها زنده بوده و از آثار صوتی به صورت تنها استفاده نشده چون تمرکز ما روی اجرای زنده است
خود شما از کیفیت حضور درون در این برنامه رضایت داشتید؟
با توجه به شرایط و کم و کاستی های موجود _البته نه از جهت کادرخندوانه_ باید بگویم بله با همه ی این شرایط اجرای گروه رضایت بخش بود ،من همیشه از فعالیت هایمان رضایت دارم به طوریکه اجرا برای من مساوی درمرحله ی رضایت قرار گرفتن است.
ما به نوعی موسیقی آوازی را تنظیم میکنیم که بتوانیم با شرایط خودمان را وقف بدهیم و همیشه از اعضا خواسته ام و همیشه آماده ایم که هنگام اجرا همه چیز تغییر کند و بتوانیم با سخت ترین شرایط هم اجرای رضایت بخشی داشته باشیم . در واقع مدیریت بحران یک ویژگی درونی میباشد. نوعی اضطراب سازنده را در خودمان پرورش میدهیم که در این خصوص موفق باشیم .در مورد کیفیت صدا مشکلاتی وجود داشت اما با این حال صدا در این برنامه نسبت به اجراهای قبل بهتر مهندسی شده بود.
بازخورد مردم از حضورتان در یک برنامه پرطرفدار چطور بوده؟
من فکر میکنم مردم خیلی دوست داشتند مخصوصا اینکه ما موسیقی مردمی تری را ارائه دادیم . در فضاهای مجازی بیشتر می توان این بازخورد را دید . مشاهده کردم که مردم با وجود علم به این کم و کاستی ها، از اجرایمان استقبال کردند و به ایده های ما اهمیت دادند.
صحبت پایانی؟
حرف خاصی نیست , همه چیز خیلی قشنگ است و ما هم به فعالیت خودمان ادامه میدهیم . امیدوارم فرصت های بیشتری برای اجرا داشته باشیم در آینده مردم بیایند و مارا ببینند و بشنوند.

 

منبع : ریتم نو
نویسنده: حامد سلگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه