ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴

چکناواریان: موتسارت فرشته بود

ریتم نو : گروه کر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی نژاد شب گذشته 31 شهریور در نکوداشت استاد لوریس چکناواریان کنسرتی در تالار وحدت برگزار کرد. در خصوص اجرای شب گذشته این گروه با توجه به تعداد اعضای گروه کر و ارکستر و خالی بودن نیمی از صندلی‌های تالار وحدت شاید اگر بگوییم از بین حاضرین در تالار وحدت نیمی تماشاگر و نیمی مجری بودند اغراق بزرگی نکرده‌ایم.


علیرضا شفقی نژاد در آغاز اجرای شهریورماه پس از ورود اعضای گروه کر و ارکستر گفت: ما سال‌هاست در خدمت استاد چکناواریان هستیم و ایشان در سال 1384 در فستیوال موتسارت به مدت ده شب رهبر گروه ما بودند.
شفقی نژاد سپس از آقای ساهاکیان دعوت کرد که متنی را در خصوص استاد چکناواریان قرائت کند که ساهاکیان در آغاز صحبتش گفت: برگزاری این نکوداشت‌ها خوب است که از طرف خود هنرمندان باشد.
او که به اصرار استاد چکناواریان سخنانش را کوتاه کرده بود در ادامه گفت: مایسترو لوریس چکناواریان از نسل دوم آهنگسازان ایرانی است و سپس به معرفی زندگینامه استاد پرداخت و برخی آثارش را معرفی کرد.
لوریس چکناواریان علاوه بر رهبری بیش از پانصد ارکستر آثار زیادی از قبیل پنج سمفونی ،شش اوپرا،تعدادی کنسرتو(ارکستر برای یک ساز)برای پیانو و ویلن، سوئیت سمفونی‌های کوروش، جهان‌پهلوان تختی و عاشورا ، باله اتللو، اوراتوریو (اپرای مذهبی) مکاشفات یوحنا و تعداد زیادی موسیقی فیلم را در کارنامه هنری پربار خود دارد.
ساهاکیان در خصوص آثار استاد چکناواریان اضافه کرد: باله اتللو بیش از دویست بار اجراشده است و استاد با شرکت‌های معتبر زیادی ازجمله فیلیپس همکاری کرده است.
ساهاکیان اضافه کرد: وی اولین آهنگسازی است که برای فیلم موسیقی ساخته است.
پس از صحبت‌های وی گروه کر و ارکستر به رهبری علیرضا شفقی نژاد قطعه‌ی (GROSSE MESSE) موتسارت را که دارای 13 موومان بود اجرا کردند.
تنها تغییر در آرایش صحنه حین اجرای این موومان ها تغییر سولیست ها بود که در اجرای امشب گلاره وزیری زاده (سوپرانو) ، زهره نجفی ( متسو سوپرانو) ، بیژن اسماعیلی (تنور) و مهدی امینی (باس) سولیست های گروه کر بودند.
در پایان قطعه‌ی ایران از ساخته‌های لوریس چکناواریان مانند کنسرت شب آهنگسازان ایرانی برای دو بار به اجرا درآمد با این تفاوت که در کنسرت شب آهنگسازان ایرانی گروه کر فیلارمونیک ایران میهمان ارکستر البرز بودند اما این بار میزبان استاد لوریس چکناواریان.
در اجرای نخست علیرضا شفقی نژاد و در اجرای آخر مایسترو لوریس چکناواریان رهبر ارکستر بودند که این اجرا با استقبال فراوانی همراه بود.
مهمانان کنسرت امشب آقای ساهاکیان، محسن حسینی ، بردیا کیارس، وحید نصیریان، رامین فاروقی و خانم سهیلا گلستانی و رؤیا نونهالی بودند.
رؤیا نونهالی در پایان برنامه روی صحنه آمد و به‌پاس قدردانی از تک‌تک نت‌هایی که استاد چکناواریان به موسیقی افزودند، هدیه‌ای را به استاد تقدیم کرد.
در آخر اجرای امشب با تشویق حاضرین و قدردانی از عوامل اجرا به پایان رسید.
فرناز خاکپور (ویلن) ، نگار نوراد و موژان ملامختاری (ویلنسل)، کاوه تسعیری (ویلن آلتو) ، علیرضا متوسلی( فاگوت) ، حسام صدفی نژاد (ابوا) و میلاد عمرانلو ( تیمپانی) سولیست های ارکستر بودند.
مایستر ارکستر تینا جامه گرمی، کنسرت مایستر و نوازنده ارگ کلیسا آلوین آوانسیان و افسانه جابری مدیر گروه کر بودند.


منبع : ریتم نو


نویسنده : حامد سلگی


عکاس : امین باقری


 

Kor Filarmoonik (1)

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه