ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

گروه کوئین ؛ افسانه‌های زنده / پانزده حقیقت در مورد آهنگ Bohemian Rhapsody که تاکنون نشنیده‌اید

ریتم نو: چهل سال پس از انتشار ( Bohemian Rhapsody ) یکی از آهنگ‌های شاخص و به گوش آشنای تاریخ، مجله‌ی Classic Rock گروه موسیقی کوئین Queen را به‌عنوان دریافت‌کننده‌ی جایزه‌ی Living Legends که به گروه‌ها و افراد تأثیرگذار تاریخ موسیقی که همچنان در قید حیات هستند اهدا می‌گردد، انتخاب شد.


فردی مرکوری (Freddie Mercury) مرد اغواگر شماره‌ی یک گروه یکی از بهترین‌های تمام دوران بود. با دامنه صدایی وسیع و دید موسیقیایی فراتر از زمان خودش، در کنار گیتارنوازی بی‌نقص برایان می(Brian May) درامز نوازی برق آساء راجر تیلور(Roger Taylor) و خط بیس (بیس گیتار) های خارق‌العاده‌ی جان دیکن(John Deacon) گروه کوئین به یکی از بهترین صادرات موسیقیایی بریتانیا بدل گشت.


گروه کوئین در سال 1970 در لندن شکل گرفت آن‌ها بیش از 150 میلیون نسخه آلبوم و کنسرت‌های پرفروش ادامه‌دار در سرتاسر دنیا که هم‌اکنون ادم لمبرت (Adam Lambert) به‌عنوان خواننده جایگزین مرکوری فقید در آن گشته را در پرونده‌ی خود می‌بینند.


گروه کوئین از یک افتخار با جنسی متمایز برخوردار است همگی اعضای گروه قطعات شماره‌ی یک در سطح جهانی را آهنگ‌سازی کرده‌اند. قطعاتی از قبیل We Will Rock You ،We Are The Champions ،Another One Bites The Dust، Radio Ga Ga و Under Pressure تنها بخشی از میراث گروهی است که در سال 2015 مفتخر به دریافت جایزه‌ی افسانه‌های زنده شده است.
Bohemian Rhapsody که احتمالاً شناخته‌شده‌ترین اثر آن‌هاست، در آلبوم بلندپروازانه ی (A Night At The Opera)جای داشت ،ابتدا در 8 نوامبر 1975 در چارت‌ها قرار گرفت. به‌جرئت می‌توان گفت این آهنگ معادلات در موسیقی راک را به هم‌ریخت. آهنگی که نسبت به نسل خودش و نسل‌های بعدی فراتر بود. این شاهکار باعث ساخت قطعات بازخوانی شده‌ی فراوانی از The Muppets تا ویرد آل یانکوویچ (Weird Al Yankovic) شد در سال 1992 این قطعه با پخش شدن در سکانسی از فیلم (Wayne’s World) یکی از شناخته‌شده‌ترین سکانس‌های فیلم در تاریخ را به بینندگان عرضه کرد و این فیلم آهنگ را باری دیگر به گروهی جدید از شنوندگان معرفی کرد و این شاهکار به شماره‌ی 2 در بیلبورد دست پیدا کرد.


حالا به‌افتخار چهلمین سال انتشار Bohemian Rhapsody و دریافت جایزه‌ی Living Legend  سال 2015 پانزده حقیقت را که شاید پیش‌ازاین از آن بی‌خبر بودید را بازگو می‌کنیم.


1.آهنگ ابتدا به خاطر اینکه برای شماره‌ی یک شدن بیش‌ازحد طولانی بود (5 دقیقه و 55 ثانیه) توسط سرپرستان کمپانی ضبط موسیقی کنار گذاشته شد اعضای گروه هم آهنگ را به کنی اورت (Kenny Everett) که به آن‌ها قول داده بود تا آن را در برنامه‌ی رادیویی‌اش پخش نکند دادند. آهنگ طی 2 روز 14 بار از Capital Radio پخش شد!


2.آهنگ در حقیقت اواخر دهه‌ی 60 توسط فردی مرکوری نوشته شد و ابتدا قرار بود عنوانش Cowboy Song باشد.


3.فردی مرکوری هیچ‌گاه توضیح نداد که آهنگ با چه چیزی ارتباط دارد و همین باعث شد چندین تئوری عجیب‌وغریب از جنایتی در ارتباط با قتل یک مرد گرفته تا ...  به وجود بیایند. ظاهرا" فردی مرکوری یک‌بار اشاره‌کرده که این تنها مجموعه‌ای از قافیه‌های بی‌معنی بوده که او سر هم کرده است.




  1. آهنگ طی 3 هفته در 6 استودیوی مجزا ضبط شد ، بخش‌های اپرایی ضبط‌شده به‌تنهایی 70 ساعت طول کشیدند.
    5.آهنگ، نخستین بار در تاریخ 8 نوامبر 1975 به جدول‌های موسیقی راه پیدا کرد.


6.آهنگ 9 هفته در جداول موسیقی به‌عنوان شماره‌ی یک بریتانیا گذراند و به‌عنوان آهنگ کریسمس سال 75 انتخاب شد.
7. به خاطر پیچیدگی اجرای زنده، و اینکه گروه نمی‌توانست برای برنامه‌ی Top Of The Pops به‌موقع آماده شود، فیلمی از تکرار عکس‌برداری مربوط به آلبوم Queen II جای آن تهیه شد.


8.کارگردانی ویدئویی این آهنگ بروس گوورز (Bruce Gowers) که به گروه د بیتلز (The Beatles) برای فیلم‌برداری Paperback Writer کمک کرده بود را به عهده داشت. ب رأی این کلیپ 3 ساعت برای فیلم‌برداری‌اش و 5 ساعت برای ویرایشش به‌علاوه‌ی 3500 پوند وقت و هزینه صرف شد.




  1. این آهنگ 5 هفته‌ی دیگر را در جایگاه اول بریتانیا در سال 1991 و پس از مرگ فردی مرکوری را گذراند.


10.این آهنگ سومین تک آهنگ پرفروش تاریخ پس از Candle In The Wind اثر التون جان (Elton John) و Do They Know It’s Christmas از گروه بند اید (Band Aid) به‌حساب می‌آید.


11.اکسل رز (Axl Rose) و التون جان در مراسم یادبود فردی مرکوری که در سال 1992 و در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار شد این قطعه را بازخوانی کردند. نسخه‌های دیگری از بروس دیکنسن Bruce Dickinson و The Muppets و Weird Al Jankovic و Beyoncé و بسیاری دیگر از خوانندگان از این اثر به‌جای مانده است.


12.نسخه‌هایی 7 اینچی در فرمت صفحه‌ی گرامافون از این آهنگ وجود دارند که به رنگ آبی ولی در تعدادی محدود در سال 1978 و به مناسبت دریافت جایزه‌ی موفقیت در صادرات (هنر) کسب کردند توسط گروه منتشر شد. این صفحات به‌عنوان یکی از کمیاب‌ترین محصولات موسیقیایی در بریتانیا هم‌اکنون از قیمت پایه‌ی 10 هزار پوند خریدوفروش می‌شوند.


13.در سال 2004 این آهنگ به تالار مشاهیر جایزه‌ی گرمی وارد شد.


14.در سال 2007 به مناسبت 40 امین سالگرد برنامه‌ی رادیویی "شماره یک‌ها" از رادیو بی بی سیاز سمت رادیو به‌عنوان پر پخش ترین آهنگ این ایستگاه رادیویی معرفی شد.


15.در نظرسنجی که در سال 2012 از طرف شبکه (آی تی وی) صورت گرفت این آهنگ به‌عنوان محبوب‌ترین قطعه‌ی شماره یک ملی انتخاب شد.


منبع : ریتم نو


گردآوری و ترجمه : اشکان شاهرخ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۳
حسین خ
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
والا نمیدونم این آنگ چی داره که هی بهش جایزه میدن..عجب شانسی پاره این فردی...تازه خودشم داره میگه قافیه های بیربط..ولی من در مورد گفتن بسم الله مشکوکم..که فردی میخواسته یک پیغامی بده به افراد غیرمسلمان..احتمالن..اعتمال زیاد فردی هم مسلمان شده بود آخر عمری...و ی احتمال دیگه این متن این آهنگ از یک مسلمان با اعمال نچندان خوب و احساس ندامت کرده..رو بصورت یک خواب یا بختک توصیف کرده ..و مورد پسند فردی قرار گرفته..که فردی با استفاده از تکنیک اون رو آهنگ این چنینی تشکیل داده
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
این آهنگ رو خیلی حس کردم ، موهای تنم سیخ شد از شنیدنش بخصوص ورس اولش. مرکوری یک نابغه بوده
حسام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
به نظرمن قطعه اول که صحبت کشتن یه مردهست قتل شخصیت خودشه و وارد دنیای همجنس گرایی شده و ادامه داستان هم بازخواست کارهاش است
که اگه ازاین جنبه داستان رو نگاه کرد بنظر من درسته
تقویم هنری ادامه