ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۴

گزارشی از برگزاری بزرگداشت استاد مشفق کاشانی

ریتم نو : بزرگداشت استاد فقید مشفق کاشانی عصرپنجشنبه اول مرداد ماه درموزه هنری های دینی امام علی (ع) به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وجناب آقای محمدمهدی صمیمی برگزارشد.
گزارشی از برگزاری بزرگداشت استاد مشفق کاشانی گزارشی از برگزاری بزرگداشت استاد مشفق کاشانی

 

+ سخنرانی محمد صمیمی ، عبدالجبار کاکایی ، سهیل محمودی ، حسین اصرافیلی و...

 

این بزرگداشت به بهانه ی نودمین سالروز تولد استاد مشفق کاشانی (عباس کی منش) با حضور دختر استاد کاشانی و جمعی از نزدیکان ایشان و مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جناب آقای دکترصلاحی و دکتر عبدالحسینی معاون هنری سازمان وجمعی ازشاعران برگزارشد.

قبل از آغاز برنامه حضار درفضای موزه با یکدیگر تجدید دیدار کردند و برگه هایی باهدف معرفی بیشتر استاد به حاضرین ارائه شد که شامل زندگینامه ی مختصری از استاد و سخنان مقام معظم رهبری و تعدادی از شعرا درمورد شخصیت و آثار استاد مشفق کاشانی بود.

مراسم بزرگداشت راس ساعت 18:30 با قرائت آیاتی از قرآن کریم وپخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغازشد. سپس مجری برنامه «محمد صمیمی» به روی صحنه آمد و در ابتدا ضمن عرض خوش آمدگویی به مهمانان از دکتر صلاحی و دکتر عبدالحسینی معاون هنری سازمان شهرداری تهران بابت همراهی در برگزاری این بزرگداشت تشکر کرد و از اولین سخنران جناب آقای دکتر مسجد جامعی دعوت کرد.

دکتر مسجد جامعی در ابتدا به بیان اعجاز و حکمت شاهنامه پرداختند و تفاوت تمدن ایران و مصر را وجود شاهنامه برشمرد و سپس از خاطرات و شخصیت استاد کاشانی گفتند.

وی در ادامه افزود: مرحوم استاد کاشانی از جلوه های روح ایرانی بود و ایشان در گسترش موسیقی پاپ نقش مهمی داشت.

دومین سخنران جناب آقای « سهیل محمودی » بود که ارتباط صمیمی با استاد فقید داشت و خاطراتی از استاد کاشانی را تعریف کرد و ایشان را پیوندی بین نسل خود و نسل بعد از خود معرفی کرد. دکتر محمودی به ویژه بودن غالب غزل هم اشاره کرد و استاد را از نمونه های موفق غزل میانه یا غزل مفصل و تاثیرگذار برشمرد.

جناب آقای « حسین اصرافیلی » سخنران بعدی با نقل سخنانی از بزرگان در مورد استاد فقید، ایشان را دارای صفات نیکوی اخلاقی بسیاری دانست.

در بین سخنرانی ها سه مرتبه نماهنگ هایی با تصاویر استاد مشفق کاشانی که با دکلمه هایی از غزل های ایشان همراه بود پخش شد.

پس از اصرافیلی، « عبدالجبار کاکایی » با بازگو کردن خاطره ی اولین دیدار استاد سخنرانی خود را آغاز و در ادامه در مورد شعر و ویژگی های اخلاقی ایشان صحبت کرد.

گفتنی است که استاد مشفق کاشانی اشعار طنز خود را با تخلص «میرزا قلمدون» منتشر می‌کردند.

پس از سخنرانی کاکایی قطعه موسیقی و نماهنگی از اشعار استاد مشفق کاشانی با مطلع: «گوش هوشی است اگر پنجره باز است اینجا/نغمه ی مرغ سحر روح نواز است اینجا» که با صدای گلریز و توسط آقای آرزم آهنگسازی شده بود، پخش شد.

پس از پخش اثر، گلریز به روی صحنه آمد و برخلاف سایر سخنرانان از پشت تریبون سخنرانی نکرد و در توضیح اثر بیان کرد : اجرای این شعر از استاد به سفارش مقام معظم رهبری بوده و تلاش زیادی برای تولید این اثر شده است، که به دلیل اختلال در سیستم صوتی سالن متاسفانه این قطعه به خوبی به سمع حضار نرسیده است.

گلریز در ادامه اضافه کرد؛ ما امروز در معرض شدیدترین تهاجم موسیقی مبتذل به ویژه از خارج کشور هستیم و موسیقی ملی و ارزشی ما در معرض نابودی است و متاسفانه سازمان های مربوطه از قبیل وزارت ارشاد و صدا و سیما نه تنها به دنبال چاره نیستند بلکه خود این سازمان ها نیز با این جریان مبتذل گاهاٌ همراهی می‌کنند.

سخنران بخش بعد « ساعد باقری » از افراد نزدیک استاد کاشانی بود که ایشان با تایید گفته های آقایان کاکایی و محمودی در مورد جایگاه استاد در غزل میانی ادامه داد : امروزه نقدهای غلط رواج پیدا کرده و برای نقد در وهله ی اول باید از اثر هنری لذت برد و به روح اثر توجه کرد سپس به جزییات و ایرادات آن اثر اشاره کرد.


سپس « محمد مهدی صمیمی » پشت تریبون آمد و در ابتدا از همگی تشکر و از حضار و اقای گلریز بابت اختلال در سیستم صوتی عذرخواهی نمود.

سخنران پایانی این بزرگداشت مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جناب آقای دکترصلاحی بودند که خبر افتتاح خانه ی شعر سازمان را در نودمین سالروز تولد استاد کاشانی دادند و در پایان شعری از افشین علاء که در وصف امام خمینی (ره) سروده شده بود را خواندند.

« محمد مهدی صمیمی » در پایان از تعدادی از مهمانان و سخنرانان دعوت کرد به روی صحنه بیایند و لوح و هدیه ای به رسم یاد بود به دختر استاد کاشانی داده شد و دختر استاد هم چند جمله در مورد زنده و ماندگار بودن همیشگی پدرش گفت و ازهمه حضار برای حضورشان تشکر کرد.

پس از اتمام مراسم بزرگداشت این هنرمند فقید از حضار پذیرایی شد.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : حامد سلگی

 

در ادامه میتوانید عکسهای ” سمانه فرحی ” رو ببینید
تقویم هنری ادامه