ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۴

گزارش از برگزاری نشست خبری نمایش هامون بازها

ریتم نو : نشست خبری نمایش « هامون بازها » به کارگردانی و نویسندگی « محمد رحمانیان » مورخ بیست و یکم تیر ماه سال جاری در تالار وحدت با حضور محمد رحمانیان (کارگردان و نویسنده)، مهتاب نصیر پور ،اشکان خطیبی (بازیگر و مجری طرح)، هومن برق نورد ، مهدی ساکی ، سها سناجو ، پرستو رحمانیان (بازیگران) ، آسو کهزادی ( موسیقی ) ، محسن شاه ابراهیمی (مدیر هنری) برگزار شد . در ادامه هرکدام از عوامل این نمایش در مورد « هامون بازها » و همچنین کاری که در این مجموعه برعهده گرفته اند سخن گفتند.لازم به ذکر است این نمایش در بیست و نهم تیر سال جاری ساعت 18:30به روی صحنه ی اجرا می رود.
گزارش از برگزاری نشست خبری نمایش هامون بازها گزارش از برگزاری نشست خبری نمایش هامون بازها

 

+ شانزده قطعه  بی کلام از قسمت های مختلف فیلم های سوته دلان ، گوزن ها و... اجرا می شود

 

سومین اقدام برای اجرای «هامون بازها»/ لیست بلند بالایی از ممیزها و حذفیات

« محمد رحمانیان » در خصوص ساخت این نمایش بیان داشت که  یکی از علاقمندان فیلم «هامون» بوده  و همیشه به این فکر بوده که یک فیلم چطور می تواند چنین تاثیری  در مخاطبان روشنفکر نسل خود و حتی نسل بعد از خود بگذارد با این  ذهنیت سرانجام  در بهار سال 1388 به منظور اجرای این نمایش در سالمرگ « خسرو شکیبایی »، کار تمرین با بازیگرها و نگارش این اثر انجام گرفت اما بنا به دلایلی این نمایش مجوز نمی گیرد. مجدادا در سال بعد_با گروهی دیگر_ برای  اجرای این نمایش اقدام می شود. از جمله بازیگرانی که در دومین اقدام حضور داشتند که در حال حاضر در این مجموعه حضور ندارند می توان به «رضاعطاران» و «شقایق فراهانی» اشاره نمود.او اظهار داشت که حتی خبر این اجرا در خبرگذاری ها نیز چاپ گردید اما چند روز قبل از اجرای این نمایش لیست بلند بالایی از ممیزها و حذفیات (ازجمله حذف کلی یکی از شخصیت ها)به ما دادند که ما مجبور شدیم از اجرا منصرف شویم . از طرفی دیگر اقدام برای چاپ این نمایشنامه به شکل کتاب انجام شد که باز هم با همان لیست بلند بالا مواجه شد گرچه بعدها کتاب زود تر از اجرا  در معرض دید قرار گرفت . پاره ای از این حذفیات بدین شرح است:

_حذف کلمه ی چستک(به معنی دمپایی)

_حذف یکی از شخصیت ها به دلیل اعتیاد به الکل و همچنین حذف هرگونه اشاره به کلمه ی الکل

_حذف جمله ای  از زبان یک دختر که می گوید :«من منتظر مهدیم»

_حذف جمله «جمع مستان می رسند »

_حذف عبارت «دختر شایسته»

_اصلاح عبارت شوهر ننه و...

اما به نظر می رسد از شهریور سال 1392 اوضاع کمی فرق کرده باشد زیرا  دوستانی که تا آن سالها مجوز نمی گرفتند با اجرا شدن کارهایشان روبه رو شدند که این امر باعث خوشحالی من و همکاران گردید چرا که حس کردیم جو تئاتر مثبت تر شده و  ممیزهای سلیقه ای و در برخی موارد سطحی کمرنگ تر گشته و همچنین تعامل های خوبی با نمایشنامه نویسان برقرار شده خب طبیعتا این امر به بهبود اوضاع کمک شایانی کرده است. با وجود این همه تغییر مثبت باید بگویم ما برای اقدام سوم در سال جاری ، و اجرای این کار  در مورخ بیست و نهم تیر امسال هم هنوز در خوف و رجا به سر می بریم.

معرفی  نمایش هامون بازها

وی با اعلام اینکه این اثر براساس فیلم «هامون بازها» توسط «مانی حقیقی» ساخته شده  و بیان اینکه حتی با  حقیقی مشاوره های تلفنی  داشته و همچنین از صدای ضبط شده ی او و«داریوش مهرجویی» در این کار استفاده کرده این نکته را بیان کرد که در «هامون بازها» ی رحمانیان  از هفت کارکتر استفاده شده که در ادامه ی صحبت هایش به پنج کارکتر که نوعی سودا زدگی فیلم هامون در سر آنهاست ودو شخصیت که از این فیلم مذکور متنفرند یاد کرده .شخصیت های سودا زده به نوعی نه تنها «هامون» را در  زندگی خود حس می کنند بلکه خود را قسمتی از «هامون »می دانند.

قائل به تغییرات کلی در این اثر نیستم،هرکس به فراخور فهمش از  کارهایم برداشت می کند

اودر خصوص چگونگی ایجاد تغییرات در طی این چند سال بیان کرد که گرچه تغییرهایی جزئی در این اثر داده ام اما هیچ گاه کلیت این اثر را دستخوش تغییر نکرده ام حتی بعضی تغییرات ناگزیر مثل تغییر محل برگذاری از «تئاترشهر» به «تالار وحدت» هم تغییر در کلیت به وجود نیاورد زیرا گرچه این شخصیت ها  همگی محصول ذهن من هستند اما حیات هر شخصیت بستگی به  شخصیت دیگر ،مانا است بنابر این با حذف یک شخصیت عملا شخصیت های دیگر هم حذف می شوند این را برای دوستانی عرض کردم با آن لیست که خواهان حذف یکی از شخصیت ها بودند و کسانی که کارهای من را تئاتر کاباره ای یا آتراکسیون می دانند باید بگویم هرکس به فراخور فهمش می تواند برداشت داشته باشد نگاه من به  موسیقی و تئاتر و رقص هیچ گاه زننده و کلیشه ای نبوده و نیست حال هرکس می تواند برداشت خودش را از این موصوع داشته باشد اما توصیه من  این است کمی به کارهای کسانی چون برشت و لورکا و همچنین سینما و تئاتر در سطح جهانی توجه شود

برخی ممیزیها مربوط به فیلم هامون است!

در ادامه « مهتاب نصیر پور » گفت: جدا از رابطه ی همسری که با رحمانیان دارم ،علت اینکه در بیشتر کارهای او حضور دارم درک متفابل ما از هم است به طوری که در برخی موارد او وقتی نقشی را می نویسد ، بازی من را در ذهن خود مجسم می کند .ما از سال 1365 که اولین همکاریمان را با هم شروع کردیم به رنچ های مشترک(از ناکامی هایی مثل مجوز نگرفتن) و شادیهای مشترک در زمینه ی کار نیز دست یافتیم  با وجود تمام  زحمت هایی که او در این عرصه کشیده باید بگویم که بعضی انتقادهایی که به او می شود ناشی از نا آکاهی است که این امر از هیچ نظر خوشایند به نظر نمی رسد به عنوان مثال برخی ممیزیها مربوط به فیلم« هامون» است که از صدا وسیما پخش گردیده.

اولین بار است که جلسه ی خبری قبل نمایش برگزار می شود

«هومن برق نورد»  با بیان این موضوع که اولین باری هست نشستی خبری را قبل از اجرا می بیند افزود: با توجه به شرایط موجود نمی توانم در مورد جزئیات نقشم توضیح بدهم اما این را بگویم که سودازدگی شخصیت من بیشتر از بقیه به نظر می رسد وهمین را بگویم که شخصیت نقشم شبیه شخصیت حمید«هامون » است در مورد همکاریم با رحمانیان باید این نکته را اضافه کنم که همیشه کار با او جذاب و بدون هیچ خستگی پیش می رود چرا که در جریان همکاری با او احساس می کنم که به دانش های من افزوده  می شود با روحیاتی که از خودم  سراغ  دارم این عدم خستگی نشان می دهد که او کارگردانی بزرگ است چرا که  به عنوان مثال شده است بعد از سه جلسه همکاری با دوستانی تصمیم گرفتم همکاریم را قطع  کنم چرا که چیزی به من اضافه نمی شد.

اشکان خطیبی: من،مهتاب نصیر پور و علی عمرانی  بازمانده های اقدامات  قبل هستیم

«اشکان خطیبی» با نام بردن از «مهتاب نصیر پور» و «علی عمرانی» این نکته را متذکر شد که  اسامی مذکور از اقدامات قبلی برای این نمایش حضور داشته اند .درخصوص تغییراتی هم که صورت گرفته گفت که وقتی  متن جدید را به من دادند  احساس می کردم که با انچه در ذهن من هست فرسنگ ها فاصله دارد اما من تغییری در کلیت کار مشاهده نکردم.

سه سال همکاری با رحمانیان بهترینهای زندگیمان بود

«سها سناجو» و «پرستو رحمانیان» با بیان مسرت از حدود سه سال همکاری با رحمانیان ابراز داشتند که در این سه سال از او چیزهای زیادی یاد گرفتیم . «مهتاب نصیر پور» اضافه کرد این دو بازیگر با تمام مشکلاتشان از جمله تحصیل در خارج از کشور و همچنین کار  در انجا با این تیم همکاری می کنند.

علاوه بر وسوسه انگیز بودن کار با رحمانیان هدفم خوشحال کردن مردم است

«مهدی ساکی» بیان کرد  علاوه بر اینکه کار با رحمانیان _به دلیل بزرگ بودن او_ وسوسه کننده و موجب خوشحالی هرکس است  هدف دیگر من خوشحال کردن مردم بوده زیرا این کار درعین مفهوم به دلیل موزیکال بودن باعث خوشحالی مردم می گردد

در ادامه «محمد رحمانیان» از همکاریهای چند ساله ی خود با او گفت و  این نکته را متذکر شد که ساکی، جایگزین بسیار خوبی برای «افشین هاشمی»  است.

به علت کمبود وقت در حین نوشتن از مشاوره با شاه ابراهیمی محروم شدم

پس از صحبت های کوتاه «محسن شاه ابراهیمی» در مورد هم فکریهای او با رحمانیان ،خود رحمانیان اضافه کرد که همیشه در نوشتنهایم با شاه ابراهیمی مشورت هایی می کنم که این بار به دلیل کم بودن وقت این فرصت را نداشتم چرا که می خواستیم در سالمرگ شکیبایی کار را در معرض اجرا قرار دهیم اما خوشحالم که این مشورت  را در ادامه از ایشان گرفتم

تا به حال چنین سابقه ی گریمی نداشتم

«لعیا خرامان» با اشاره به این  موضوع که هر کدام از نقش آفرینان باید دو بازه ی زمانی را بازی کنند گفت که در مدت کوتاهی باید گریم ها را عوض کنم که تا به حال  چنین کاری از من در خواست نشده .این امر به همان اندازه که می تواند بدیع باشد ،کار سختی است

حدود پانزده یا شانزده قطعه ی بی کلام در این اجرا نواخته می گرددو اجرای گروه کر

«آسو کهزادی» ببیان داشت که حدود 15 یا شانزده قطعه ی بی کلام از قسمت های مختلف فیلم های: «سوته دلان»،«کوزن ها»،«آرامشی در pضور دیگران»،«یاران»، «ضیافت» و... اجرا می شود که این آهنگ ها با ویالون وآکاردئون اجرا می شوند (قسمت ویالون :آسو کهزادی –فسمت آکاردئون:سردار سرمست) .رحمانیان اضافه کرد که قرار است کاری از «علیرضا شفقی نژاد» و «گروه کر فیلارمونیک ایران» در آغار و پایان اجرا پخش شود.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده: فرزین پاک طینت

 

در ادامه میتوانید عکسهای ” امین باقری ” رو ببینید

 
تقویم هنری ادامه