ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴



ریتم نو : نشست خبری کنسرت « موریتس ارنست » و ارکستر « نیلپر »  روز دوشنبه پنجم مهرماه سال جاری ساعت 10:30 در تالار وحدت با حضور مورتیس ارنست (سو لیست پیانو) نوید گوهری (رهبر ارکستر گروه نیلپر) راینربوتس (رایزن فرهنگی سفارت آلمان) احسان تارخ (سرپرست ارکستر نیلپر) مریم قربانی (مترجم و مسئول رایزنی در ایران)  برگزار شد. این کنسرت که قرار است یازدهم مردادماه در تالار وحدت اجرا شود، ماحصل همکاری سفارت ایران و آلمان است.


ابتدا  دکتر « راینر بوتس » ضمن اشاره به اهداف « انستیتو گوته » (ازجمله بها دادن به افراد جوان و بااستعداد و ارائه‌ی تصویر از جامعه‌ی آلمان کنونی) همچنین اشاره به داشتن حدود صد و پنجاه شعبه در نقاط مختلف جهان و ابراز امیدواری برای تأسیس شعبه‌ای در ایران ابراز داشت که این انستیتو نه‌تنها درزمینهٔ موسیقی فعال است بلکه درزمینهٔ  تئاتر و هنرهای تجسمی نیز دست به فعالیت‌های شایان توجهی  با همین اهداف زده و امید دارد در آینده  تعاملات خوبی با ایران داشته باشد

« مورتیس ارنست » گفت همیشه دوست داشته در کشوری چون ایران که نوازندگان خوبی دارد اجرا داشته باشد و این خواسته توسط دوستی مشترک در دانشگاه ایتالیا به تحقق رسیده بدین ترتیب که او را به «نوید گوهری» معرفی کرده و باعث شکل‌گیری این تعامل شده

« نوید گوهری » با ا شاره به فعالیت ده‌ساله‌ی ارکستر «نیلپر» در تائید سخن ارنست گفت  این همکاری توسط پرفسوری در دانشگاه ایتالیا که دوست مشترک من و ارنست است او را به ما معرفی کرد و این تعامل فرخنده شکل گرفت

بوتس افزود  این اجرا به دو بخش تقسیم می‌شود بخشی که ارنست به‌صورت فردی موسیقی مدرن آلمان را معرفی می‌کند بخشی دیگر  ماحصل تعامل بین آهنگسازان ایرانی و آلمانی است که در این بخش از همکاری « پیمان یزدانیان » و « هوشیار خیام » استفاده گردیده گرچه نواختن موسیقی مدرن بدین معنا نیست که در این اجرا آهنگ‌های کلاسیک برای شنیدن عرضه نمی‌شوند چراکه به‌وسیله‌ی ارنست قطعه‌ای از بتهوون نواخته می‌شود

ارنست نیز در خصوص این تعامل گفت ترکیب خاص این کنسرت باعث نوعی پیوند در موسیقی اروپایی با آسیایی می‌گردد که این پیوند، باعث تعامل فرهنگی در جهت  پیشبرد موسیقی می‌شود به‌عنوان‌مثال قطعه‌ی اول به کوشش «سندیپ باگواتی»نوازنده‌ی هندی_آلمانی که به‌نوعی تحت تأثیر  آسیای شرقی  بوده با همکاری خیام و یزدانیان انجام‌گرفته از جهتی دیگر«ویکتور اولمان» تحت تأثیر بتهوون قطعه‌ای را نواخته با حتی به‌نوعی آن را کامل‌تر کرده وی در خصوص قابل‌تعمیم بودن موسیقی مثل ادبیات بیان داشت این امر امکان‌پذیر است چراکه نوازندگان جهانی به‌نوعی تحت تأثیر بتهوون بودند

پس‌ازاین « احسان تارخ »به برگزاری ورک شاپ در تاریخ چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم از ساعت 14 تا 22 خبر داد و افزود علاقه‌مندان می‌توانند به‌منظور برای کسب اطلاعات درزمینهٔ فروش بلیت کنسرت و اطلاع یافتن از ورک شاپ ها به سایت تیوال مراجعه کنند.

در مقابل بوتس از ایجاد این ورک شاپ ابراز خشنودی نمود چراکه گفت تجربه ثابت کرده با برگزاری ورک شاپ استقبال از کنسرت نیز افزایش پیدا می‌کند این امر را در حیطه‌ی هنرهای تجسمی تجربه کردیم همچنین در پاسخ به سؤال مطرح‌شده در خصوص اینکه با توجه به معرفی نوازندگان ایرانی توسط «رامین صدیقی» آیا این همکاری منحصر به موسسه‌ی فرهنگی هنری«هرمس»یا خیر بیان داشت هدف سفارت آلمان این است که بودجه‌ی در نظر گرفته به‌صورت منطقی و با حداکثر بازده خرج شود بدین منظور هدف ما رابطه با مؤسسات فرهنگی در این است باید بگویم در ادامه این همکاری با مؤسساتی دیگر نیز ادامه می‌یابد و انحصار تعامل در ساختار ما جایی ندارد البته اگر همکاری با مؤسسات انحصار تلقی نشود در پایان برای توضیح در مورد برگزاری ورک شاپ اظهار داشت قطعه‌ی خاصی به هنر جویان تحمیل نمی‌شود و سعی می‌کنیم که این انتخاب با تعامل طرفین و در نظر گرفتن اهداف این ورک شاپ برگزار گردد.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : فرزین پاک‌طینت
تقویم هنری ادامه