ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

گزارش از نشست خبری آلبوم " شبگرد کولی باد " پورناظری

ریتم نو : نشست خبری آلبوم « شبگرد کولی باد » اثر « سهراب پورناظری » و « روبیک آروتزیان » صبح چهارم مردادماه در تالار وحدت در جمع اهالی رسانه برگزار شد.
0000004444

 

+ آهنگسازی پورناظری به کام ارجمند

در ابتدا پورناظری ضمن خوش‌آمد گویی به خبرنگاران گفت: بعد از نشست آرایش غلیظ دیگر هم‌نشست خبری نداشته‌ایم و به دلیل سفر طولانیم، ترجیح دادیم جلسه‌ای داشته  و به مسائلی که در این چند وقت مطرح‌شده و ما نیز با آن‌ها در ارتباط بودیم، صحبت کنیم.

وی در ادامه افزود: تمامی ما می‌دانیم نهادهای صنفی در مملکت ما چه وضعیتی دارند که خانه موسیقی نیز جزو همین نهادها است و با آن شکل ایده آل شان خیلی فاصله‌دارند. فکر می‌کنم به‌عنوان کسی که سه سال با خانه موسیقی مراوداتی داشته‌ام، به‌عنوان مشاور معتقد هستم باید مشکلات خانه موسیقی در فضای موسیقی حل شود.

وی همچنین تصریح کرد: شخصاً به آقای نوربخش گفتم؛ شما یک‌بار هم جویای مشکلات ما نشده‌اید. تمام صحبت‌هایی که این روزها درباره خانه موسیقی گفته می‌شود را با «حمیدرضا نوربخش» مطرح کردم و اگر جواب قانع‌کننده‌ای را نمی‌شنیدم امروز راه دیگری را می‌رفتم. راهی که اکنون بعضی از اهالی موسیقی در پیش‌گرفته‌اند اصلاً راه مناسبی نیست و برخی از این معترضان از مسئولان خانه موسیقی بوده‌اند و باید پاسخگو عملکردشان باشند.

 

از آشنایی با نوازنده ارمنی تا مشکلات با پیروز ارجمند.

سال 1389 بود که با « علیرضا قربانی » به آمریکا رفته بودیم و در آنجا با نوازنده‌ای ارمنی آشنا شدیم که بسیار زیبا ساز دودوک می‌نواخت و من هم بسیار لذت برده بودم و از وی درخواست کردم که به استودیو بیاید و چند قطعه‌ای را باهم بنوازیم که ماحصل هم‌نوازی من با وی در غالب یک سی دی منتشر شد.

پیش از اینکه این آلبوم منتشر شود چند قطعه هم‌نوازی آن را به هنرجویانم دادم تا با فضای کار آشنا شوند که پس از چند وقت به من گفتند بخش‌هایی از این اثر دریکی از سریال‌های تلویزیون به‌عنوان موسیقی متن منتشرشده است. برای من باورکردنی نبود چراکه آهنگساز موسیقی متن آن سریال، « پیروز ارجمند » بود و من نمی‌دانستم که چگونه این اثر به دست وی رسیده است.

وی ادامه داد: همین مسئله شکاف بین من و پیروز ارجمند را آغاز کرد و با آقای مراد خانی این موضوع را در میان گذاشتم تا جایی که حکم «پیروز ارجمند» برای ریاست دفتر موسیقی به تعویق افتاد و همین استفاده بی‌اجازه از اثر من باعث مشکلاتی بین من و ارجمند شد.

 

شبگرد کولی باد و آرایش غلیظ

« سهراب پورناظری » نوازنده کمانچه، تنبور و آهنگساز موسیقی ایرانی درباره " آرایش غلیظ " گفت: آرایش غلیظ فقط یک موسیقی فیلم و تجربه شخصی است و این اثر آلبوم مستقل من و همایون شجریان نیست و به‌هیچ‌وجه فضای این آلبوم راک نبود..

وی درباره « شبگرد کولی باد » نیز افزود: این اثر بداهه‌نوازی در مقام اصفهان و در فضای بداهه موسیقی ایرانی قرینه‌سازی است که جمله‌بندی از ویژگی‌های مهم آن است.

 

تهاجم فرهنگی توسط تلویزیون/ خداوندگار اسرار با صدای همایون شجریان

پورناظری درباره فعالیت‌های دولت برای موسیقی ایرانی افزود: اگر در تلویزیون بخش موسیقی را به موزیسین‌ها بدهند دیگر شاهد تهاجم فرهنگی در موسیقی کشور نیستیم، غرب به‌راحتی در ما نفوذ کرده وزندگی‌های ما تمام فست فودی شده است و سبب شده که جوانان ما به دنبال سازهای ایرانی نروند و سازهای موسیقی غرب و پاپ را به‌جای سازهای ایرانی بشناسند. دولت و حکومت باید به این فضا ورود و این مسئله را حل کنند.

وی در ادامه گفت: در آلبومی که بانام "خداوندگار اسرار" به خوانندگی «همایون شجریان» منتشر خواهد شد، می‌توانید ریشه‌هایی را که دوست دارم بشنوید.

 

بداهه‌نوازی وادی خطرناکی است

من نوازنده تنبور کمانچه و آهنگساز موسیقی ایرانی هستم که هیچ‌وقت نشده لحظه‌ای به سازی که می‌خواهم در کنسرت بزنم فکر کنم و بداهه‌نوازی وادی بسیار خطرناکی است.

 

فروش آثار موسیقیایی شرایط خوبی ندارند

«صدرالدین حسین‌خانی» مدیر موسسه فرهنگی هنری «ایران گام» که تهیه‌کننده آلبوم «شبگرد کولی باد» را بر عهده داشته است در پایان این نشست گفت: کارهای سهراب بسیار پرهزینه و سنگین بوده‌اند چراکه وی آثارش را در خارج از کشور ضبط می‌کند و این آلبوم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: این روزها فروش آثار موسیقیایی اصلاً شرایط خوبی ندارند چراکه متأسفانه مردم عادت کرده‌اند که از سایت‌های رایگان موسیقی آثار را دانلود کنند و کمتر کسی به خرید فیزیکی روی می‌آورد و این خطری است که شرکت‌های تولید آثار موسیقیایی را تهدید می‌کند و فروش خود ما نیز نسبت به سال گذشته سی درصد کاهش‌یافته است. و بسیاری از فروشگاه‌هایی که آثار موسیقی را به فروش می‌رسانند در حال تغییر شغل هستند و این‌ها هم از فقدان حمایت‌های دولت و صنف موسیقی است.

حسین‌خانی افزود: تیراژ این آلبوم ده هزار نسخه بوده درصورتی‌که آلبوم « شبگرد کولی باد» قابلیت بیشتر از این تعداد تیراژ را دارد  که باید به مشکلات این‌چنینی  بیشتر پرداخته شود.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : شایان رسول‌زاده
تقویم هنری ادامه