ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

گفتگوی اختصاصی با میلاد عمرانلو سرپرست گروه آوازی تهران

ریتم نو: « میلاد عمرانلو » رهبر گروه آوازی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سایت « ریتم نو » از فعالیت‌ها و افتخارات گروه آوازی و کنسرت پیش رو گفت.
photo_2015-07-25_09-45-52

 

+گروه آوازی تهران با هجده قطعه جدید در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

 

برای آشنایی بیشتر مردم با گروه آوازی تهران از فعالیت‌هایی که تابه‌حال داشتید بفرمایید.

این گروه از سال 1384 فعالیت خودش را آغاز کرده و حدود دو سال زمان برد تا گروه آماده‌ی اجرای این سبک موسیقی شد و کاری که ما انجام می‌دهیم تولید آثار موسیقایی بدون استفاده از ساز است که تولید این‌گونه آثار شرایط خاص خودش را دارد و خوانندگان علاوه بر توانایی خوانندگی باید ازلحاظ شنیداری در شرایط ایده آل باشند.

در این فاصله زمانی حدوداً دوساله تعدادی از اعضای گروه تغییر کردند تا درنهایت مردادماه 1386 برای اولین بار در سالن رودکی گروه آوازی تهران به روی صحنه رفت که این اتفاق و اجرای این نوع موسیقی برای اولین بار در کل کشور رخ داد.

بعد از اولین کنسرت تمرین‌ها و فعالیت‌ها بیشتر شد به دلیل استقبال خوبی که از کنسرت اول شده بود و راه دشواری پیش روی داشتیم چراکه مردم آشنایی کمتری داشتند و دقیقاً نمی‌دانستند که در کنسرت‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد، سخت بود اما ما تلاشمان را بیشتر کردیم و در سال 1387 در شاخه‌ی آواز جمعی جشنواره موسیقی فجر  مقام اول را کسب کردیم و بعدازاین اتفاق با حمایت اندکی از طرف وزارت ارشاد سال 1388 به مسابقات آسیایی اعزام شدیم در کشور کره جنوبی که حاصل شرکت در این مسابقات یک مدال طلا و یک مدال نقره بود که می‌توان گفت که برای اولین بار گروه آوازی تهران یک مقام بین‌المللی را کسب کرد.

با این رویداد انرژی ما خیلی بیشتر شد و سعی کردیم حتی اگر حمایتی صورت نگرفت ما به این دست فعالیت و شرکت در مسابقات بین‌المللی ادامه بدهیم و ایمن حضورهای متوالی و آشنایی با گروه‌های سایر کشورها به ما انگیزه می‌داد و ما می‌دیدم که جای رشد بیشتری داریم و اجراهای ما مورد استقبال قرار می‌گرفت و به ما و اجراهای ما بادید مثبت‌تری نگاه می‌کردند و به توانایی ما پی می‌بردند.

این‌گونه فعالیت‌ها ادامه داشت تا ما در سال 1390 اولین آلبوم آکاپلا  را در ایران منتشر کردیم به نام " وکاپلا " که شامل آثار آهنگسازان ایرانی و موسیقی محلی ایران بود که با همکاری اعضای گروه قطعات را تنظیم کردیم.

تا به امروز هم، این دست فعالیت‌ها ادامه‌دار بوده و اتفاقات خوبی رخ‌داده است.

 

در مورد کنسرت‌های پیش رو هم توضیح بدهید

اولین کنسرت ما که تا برگزاری آن زمان زیادی باقی نمانده است در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 12 و 13 (ساعت 21:30) مردادماه در تالار وحدت برگزار می‌شود که قطعات جدیدی اجرا خواهد شد و قصد برداشتن گامی را در یک رویداد نو داریم و با توجه به مشکلات آموزشی که در ایران وجود دارد ما در این کنسرت یک رهبر مهمان‌داریم که ایشان از زمان حضورشان در تمرین‌های گروه بسیار کمک کردند به اعضا در نوع خواندن و سایر موارد که تأثیرش را در اجرای پیش رو خواهید دید و در آموزشگاه موسیقی "تنال" هم اولین دوره مستر کلاس رهبری کر را برگزار می‌کنند. ایشان «پروفسور توماس کاپلین» استاد چند دانشگاه در کشورهای نروژ و سوئد هستند.

 

در کنسرت‌های آینده گروه آوازی تهران بازهم رهبر مهمان حضور خواهد داشت ؟

هدف من این است که به‌صورت دوره‌ای در گروه آوازی تهران رهبر مهمان حضورداشته باشد. حضور ایشان در کنسرت مردادماه را خود من شخصاً پیگیری کردم  اما تکرار این اتفاق نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد. این حمایت‌ها باید از طرف سازمان مربوطه یا اسپانسرهای خصوصی باشد. من فکر می‌کنم اگر این اتفاق چند سال به‌صورت مداوم رخ بدهد سطح کار آواز در ایران را بالاتر خواهد برد. در آینده اگر بتوانم از ایشان مجدداً دعوت کنم خیلی تمایل دارم تور داخل کشور ترتیب بدهم و به شهرهایی که گروه‌های کر در آنجا فعال هستند همچون شیراز, اصفهان, تبریز, مشهد, گرگان, کرمان و سایر شهرها سفر کنیم و رهبر مهمان برای گروه‌های کر در آن شهرها کلاس‌های workshop هم برگزار کند. نگاه ایشان به این نوع موسیقی و تفاوت نگاهشان  با نگاه رهبران ایرانی بسیار می‌تواند به گروه‌های آوازی کمک کند تا ما بتوانیم در این رشته پیشرفت کنیم و با سطح اول دنیا توان رقابت را داشته باشیم.

 

در مورد آلبومی هم که در دست انتشار دارید توضیح بدهید

تا امروز دو آلبوم منتشر کردیم به نام‌های "وکپلا 1" و "وکاپلا 2" , وکاپلا 1 همان‌طور که گفتم از آثار آهنگسازان ایرانی و موسیقی‌های بومی ایران با همخوانی دو خواننده و دومین آلبوم هم شامل قطعات فیلم‌های ایرانی با همخوانی همایون شجریان که برای گروه جوان ما همکاری با ایشان باعث افتخار بود.

در حال حاضر به دلیل حجم کاری بالا و کنسرت پیش رو آلبومی را در دست انتشار نداریم و به امید خدا بعد از برگزاری کنسرت‌ها پروژه سومین آلبوم را هم آغاز می‌کنیم و تا پایان امسال سومین آلبوم را منتشر می‌کنیم.

 

چرا بین کنسرت گذشته گروه و کنسرت پیش رو فاصله‌ی زمانی زیادی بود؟

دلیل اصلی تغییر قطعات اجرایی بود، یعنی ما هجده قطعه جدید در کنسرت مردادماه تهران اجرا می‌کنیم و این نیاز به تمرین زیاد است.

اعضای گروه هنگام اجرا کاغذ نت دست نمی‌گیرند و باید نت‌ها را حفظ باشند. هماهنگی با رهبر مهمان هم پروسه زمان‌بری است و آقای کاپلین هم در حال حاضر زمان تعطیلات تابستانی دانشگاهی به سر می‌برند و خود من هم همزمان با ارکستر سمفونیک تهران همکاری می‌کنیم. مشکل تداخل زمانی فعالیت ارکستر با گروه آوازی تهران هم وجود داشت و من روز بعد از اجرای آخر گروه آوازی تهران با ارکستر سمفونیک تهران هم اجرا دارم و این برنامه‌ریزی از چند ماه بعد بسیار دشوار می‌شود اما از مهرماه قرار است که برنامه‌ریزی سالانه به ما داده شود و فکر می‌کنیم این مشکل برنامه‌ریزی از مهر به بعد حل شود و هماهنگی حضور رهبران خارجی هم راحت‌تر خواهد بود . از طرفی اجرای موسیقی‌ای که کاملاً متفاوت است ازنظرهای مختلف نیاز به زمان بیشتری بود.

 

در مورد همکاری‌ای که با احسان خواجه امیری در کنسرت مهرماه سال گذشته داشتید هم توضیح دهید که این همکاری چگونه شکل گرفت؟

من ماهی یک‌بار برای آموزش به بندرعباس سفر می‌کنم  و ایشان را در فرودگاه به‌طور اتفاقی ملاقات کردم و هردوی ما باکارهای هم آشنایی داشتیم و آنجا توسط دوستان مشترک به هم معرفی شدیم و ایشان پیشنهاد همکاری در کنسرت مهرماه را دادند و زمانی بود که ما از مسابقات جهانی کر برگشته بودیم. من هم‌کاره‌ای ایشان و هم انجام کارهای متفاوت را دوست دارم. از همین جهت پیشنهاد ایشان را پذیرفتم و قطعاتی را که پیشنهاد کرده بودند را باهم تمرین و چهار یا شش سانس اجرا داشتیم که با استقبال بسیار زیادی همراه بود و تعداد زیادی از هواداران ایشان در آن کنسرت خیلی بیشتر با این نوع موسیقی آشنا شدند.

 

این نوع همکاری بازهم ادامه خواهد داشت؟

این بستگی به آقای خواجه امیری و تمایل ایشان به همکاری دارد. اگر تداخل زمان فعالیت نباشد شکل گرفتن این همکاری فکر نمی‌کنم اتفاق عجیبی باشد.

 

صحبت پایانی؟

من امیدوارم که جامعه موسیقی به یک همدلی و همسویی برسد و همه‌ی هنرمندان از هم حمایت کنند و ما در کنار هم باعث رشد و تعالی موسیقی و هنر در ایران باشیم و حرف‌های زیادی را برای گفتن در سطح جهانی داشته باشیم.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : حامد سلگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه