ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

گفتگو با بهنام معصومی از همکاری با حمید متبسم تا انتشار آلبوم جدید در سال آینده

ریتم نو – بهنام معصومی نوازنده سازهای کوبه‌ای از فعالیت‌های اخیر خود و همکاری با حمید متبسم صحبت کرد و در ادامه از ضبط آلبومی بر پایه‌ی بداهه‌نوازی با سامر حبیبی نوازنده ساز کمانچه خبر داد که قرار است سال آینده روانه بازار موسیقی کشور شود.



لطفاً درباره فعالیت‌های اخیرتان اعم از کنسرت و آلبوم توضیح بدهید؟


کنسرت‌هایی که در سال گذشته داشتم همکاری با استاد حمید متبسم در به همراه  آقای حسین علیشاپور در تهران و شهرستان‌ها و همچنین شروع تور کنسرت‌های پروژه تاروپود به آهنگسازی استاد حمید متبسم و خوانندگی خانم مهدیه محمدخانی که در کشورهای آلمان , سوئد , هلند , سویس و ... برگزار شد و در ادامه تور در 21 ماه مارچ به برلین و ژنو خواهیم رفت .


همچنین اجرایی در قالب بداهه‌نوازی با آقای سامر حبیبی در تالار رودکی داشتم .


و اما از آلبوم‌های اخیر می‌توانم به آلبوم سوان اشاره کنم که به‌تازگی توسط شرکت نغمه حصار منتشر گردید و همکاری من با نوازنده ساز کلارینت آقای اسلانیان گورگن بود که در کشور ارمنستان ضبط گردید . همکاری در آلبومی با آهنگسازی آقای علی بهرامی آلبوم دیگری هست که در سال آینده منتشر خواهد شد . آلبوم جدیدی با دوست خوبم آقای سامر حبیبی نوازنده ساز کمانچه که بر پایه‌ی بداهه‌نوازی ضبط گردید و در سال آینده وارد بازار خواهد شد که همکاری با ایشان بسیار تجربه شیرین و به‌یادماندنی بود و در پی آن قرار بر ادامه همکاری در سال آینده است که کنسرت‌هایی در تهران و شهرستان‌ها خواهیم داشت .


همچنین همکاری در آلبومی با دوست هنرمندم نوید قزوینه و آلبوم دیگری با آهنگسازی آقای فرید الهامی است که در سال آینده منتشر خواهند شد .


با توجه به آلبوم‌هایی که در آن حضورداشته‌اید تعداد همکاری شما در آلبوم‌های دو نوازی و سه نوازی مانند: آلبوم بنجو، سوان، درسرای تنهایی، قطره، در لحظه،  ماسی درهم، سه عود و ... بیشتر به چشم می‌خورد تا آلبوم‌هایی در قالب گروه نوازی، دلیل آن چیست؟


به اعتقاد من هویت اصلی موسیقی ایرانی بر پایه بداهه‌نوازی شکل می‌گیرد که بیشتر در آنسامبل‌های کوچک امکان‌پذیر است البته ما در آرشیو موسیقی سنتی کشورمان آلبوم‌های گروه نوازی فاخری داریم که بسیار گنجینه‌های ارزشمندی هستند از موزیسین‌های بسیار درجه‌یکی که هرکدام اسطوره‌هایی در موسیقی سنتی ما هستند و همچنین همکاری با این موزیسین‌ها مثلاً همکاری با جناب آقای متبسم در قالب گروه نوازی  بسیار شیرین و برای من ارزشمند خواهد بود ولی همیشه به مقوله دو نوازی و یا سه نوازی بر پایه بداهه‌نوازی  فکر می‌کنم و جزو علایق من بوده و  سعی در فعالیت بر این اهم هستم چه به‌صورت کنسرت وجه به‌صورت آلبوم . خلق فضایی هرلحظه  بدون هیچ پیش‌اندیشی و همسو شدن احساس دو نوازنده یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی که در بداهه‌نوازی صورت می‌گیرد و این نیز یکی دیگر از ویژگی‌های بداهه‌نوازی موسیقی ایرانی است .


در رابطه با سازهای کوبه‌ای که در کنسرت‌ها می‌نوازید توضیح دهید ؟


من به‌غیراز ساز تنبک، سازهای کوبه‌ای دیگر هم استفاده می‌کنم که خوب بر اساس موسیقی که قرار بر اجرا هست انتخابشان می‌کنم بستگی به نیازی که از طیف صدایی آن در موسیقی که اجرا خواهیم کرد دارد . ولی به‌صورت معمول از چند فرم درام با محدوده صدادهی مختلف استفاده می‌کنم و در کنارش چند ساز افکتیو برای رنگ‌آمیزی بیشتر ولی تمامی این سازها مکملی برای ساز تنبک بوده که بیشترین نقش را در کارهای من دارد .



منبع: ریتم نو

برچسب ها: بهنام معصومی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه