ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

حضور در جشنواره ریتم برای ما بسیار مؤثر بود / هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفت و ما هم نخواستیم که حمایت کنند

ریتم نو : اولین جشنواره بین‌المللی ریتم (ناقارا) از اواخر مردادماه سال جاری به مدت یک هفته با حضور گروه لیان به رهبری محسن شریفیان از ایران و گروه‌هایی از کشورهای ازبکستان , جمهوری آذربایجان و ترکیه در شهر شکی آذربایجان آغاز شد. در این جشنواره نوازندگان مشهوری ازجمله ناطق شیرینوف و عباس کایسموف حضور داشتند. گروه لیان نماینده ایران در این جشنواره دیپلم افتخار و تندیس بین‌المللی ریتم را دریافت کرد.

687115


حضور در جشنواره ریتم برای ما بسیار مؤثر بود / هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفت و ما هم نخواستیم که حمایت کنند


 

+استقبال از کنسرت گروه لیان در پایتخت

+حضور نوازندگان مشهوری ازجمله ناطق شیرینوف ، عباس کایسموف و...

+ مسئله ملی‌گرایی برای ما بیشتر حائز اهمیت بوده تا خود گروه لیان

+ یکی از بزرگ‌ترین اهداف ما در اجراها جذب مخاطب و اجرا در فضایی سالم است

 


 

از جزییات برگزاری این جشنواره بین‌المللی بفرمایید.

گروه ما با ریتم سروکار زیادی دارد و درواقع ریتم نقش محوری در موسیقی جنوب ایران دارد. حضور در جشنواره ریتم برای ما بسیار مهم و مؤثر بود و تجربه‌ی خیلی خوبی حاصل شد.

در جشنواره گروه‌های خیلی خوبی از چند کشور و نوازندگان به نامی حضور داشتند که در میان آن‌ها عباس کایسموف نوازنده دایره بود که سابقه همکاری با خواننده بزرگی مثل مایکل جکسون را در کارنامه هنری خود دارد و قرار گرفتن کنار این گروه‌های که ریتم را خیلی جدی و حرفه‌ای دنبال می‌کنند اتفاق خوبی بود . فردی مثل ناطق شیرینوف به‌قدری جدی ریتم را دنبال می‌کند که در حال تأسیس یک دانشگاه ریتم در شهر باکو است که این اتفاقات برای ما جالب بود و همین‌طور هم‌نوازی با این افراد که برای من کار ساده‌ای هم نبود چراکه این نوازندگان از تکنیک‌های زیادی استفاده می‌کردند و در تلاش بودند که ریتم را خیلی جدی معرفی کنند و درعین‌حال آن‌ها از تجربه‌های سایرین هم استفاده می‌کردند و با نوازنده‌های مختلف ازجمله نوازنده‌های دف و تنبک ایرانی آشنا بودند.

 

برای حضور در این جشنواره چه میزان حمایت خارجی داشتید از مسئولین مربوطه داخل کشور؟


هیچ‌گونه حمایتی از ما صورت نگرفت . درواقع ما هم نخواستیم که حمایت کنند چراکه با این شرایط انتظار حمایت زیادی از سوی دولت نمی‌رود و ماهم نمی‌خواهیم باوجوداین عدم‌حمایت‌ها دست از فعالیت بکشیم و به کار خودمان ادامه خواهیم داد. خوشبختانه کشورها و فستیوال‌هایی که ما را دعوت می‌کنند تا به امروز از ما حمایت کردند که موسیقی گروه لیان را معرفی کنیم.

 

بعد از کسب دیپلم افتخار بازخورد افراد حاضر در فستیوال و عوامل جشنواره از موسیقی گروه لیان چگونه بود؟

با توجه به وجود مشکلات دیپلماتیک خیلی وقت‌ها احترامی را که باید ، برای ایران قائل نمی‌شوند اما در جشنواره ریتم این مشکلات خوشبختانه وجود نداشت و برای اسم و پرچم ایران و ما نماینده‌های کشورمان در این جشنواره احترام زیادی قائل بودند.

معمولاً کشورهای همسایه این مسائل را خوب رعایت می‌کنند و این موضوع در اجرا و حضور گروه لیان  در ترکمنستان هم به همین شکل بود که این باعث افتخار ما بود.

مسئله ملی‌گرایی برای ما بیشتر حائز اهمیت بوده تا خود گروه لیان چراکه ما بخشی از فرهنگ این سرزمین را با ابزار موسیقی ارائه می‌دهیم.

 

جدای مسائل جشنواره ریتم برای کنسرت پیش روی تهران چه برنامه‌هایی دارید؟

یکی از بزرگ‌ترین اهداف ما در اجراها جذب مخاطب و اجرا در فضایی سالم است. همان‌طور که مطلع هستید از چند روز گذشته تمام بلیت‌های اجرای تهران به فروش رسیده است و مردم برای دیدن اجرای گروه لیان مشتاق بودند. اکثر اوقات اجرای برنامه‌های کنسرت‌ها خارج از توان مالی گروه هست اما همیشه دوست داشتیم که مخاطبان حضورداشته باشند و در کنسرت‌های لیان با بخش دیگری از فرهنگ در قالب موسیقی آشنا بشوند. از این کنسرت به بعد تلاش می‌کنیم هر گروهی را که توانایی حضور در کنار گروه لیان را دارد معرفی کنیم.

 

چرا کنسرت تهران را در سالن‌هایی با ظرفیت بیشتر برگزار نکردید با توجه به تمام شدن بلیت‌ها از چندین روز قبل از اجرا و تعداد افراد زیادی که مشتاق تماشای اجرای گروه لیان بودند.

در مورد این موضوع اکنون خیلی قصد صحبت کردن ندارم. بهتر است که از مسئولین سالن‌های بزرگ‌تر پرسید که چرا به گروه لیان اجازه‌ی اجرا نمی‌دهند.

اگر مجبور شوم حتماً با جزییات بیشتر در این رابطه توضیح خواهم داد.مسئولین این سالن‌ها بدون توجه به مقررات ارشاد قوانینی را وضع می‌کنند که گروه لیان را محدود می‌کند. در سایر کشورهای دنیا به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست. به‌هرحال ما از اجرا در تالار وحدت که تالار درجه‌یک ایران است راضی هستیم.

 

 

منع : ریتم نو

نویسنده : حامد سلگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه