ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

گفتگو با «پوریا شیرین‌گو» از ابداع ساز «دابل کاخن» تا برنامه‌های ارکستر کوبه‌ای کودک

ریتم نو – پوریا شیرین‌گو مدرس تنبک و سازهای کوبه‌ای  از سال ۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه تدریس و آموزش کودک آغاز کرده است؛ این مدرس در سال ۹۰ نخستین ارکستر کوبه‌ای کودکان را تشکیل داد.  این ارکستر که در سالن پرورش فکری کودکان  و نوجوان  رونمایی شد،۱۷ دی‌ماه در سالن ارسباران نخستین اجرای رسمی خود را برگزار کرد.
photo_2017-01-29_15-40-32

 


تشکیل ارکستر سفید کوب


پوریا شیرین‌گو مدرس در ابتدا در گفتگو با «ریتم نو» گفت: «از سال ۹۰ با تحقیق بر روی کودکان ایرانی و آموزش آن‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای خود را آغاز کردم؛ سال ۹۱ پروژه ارکستر سفید کوب شکل گرفت؛ از آن زمان به این فکر افتادم که چرا کودکان ما نباید همانند کودکان خارجی به‌طور حرفه‌ای کار کنند؛ با آنالیز روانشناسی و تحقیقاتی که انجام دادم  به این نتیجه رسیدم که در تمام دنیا کودکانی هستند که کودکانه رفتار نمی‌کنند؛ به‌این‌ترتیب از آن‌ها استفاده و تلاش کردیم استعداد آن‌ها را شکوفا کنیم؛ خدا رو شکر سال‌به‌سال هم توانستیم در این زمینه پیشرفت کنیم.


این مدرس تنبک و سازهای کوبه‌ای ادامه داد: «وقتی وارد موسیقی شدم و عاشق ساز تنبک بودم، برای پیشرفت تصمیم گرفتم روی کودکان سرمایه‌گذاری کنم. چون حمایتی در این زمینه وجود نداشت به سراغ این موضوع آمدم و دیدم پتانسیل این کار را دارم و می‌توانم از پس‌کار بربیایم؛ باتجربه‌هایی که کم‌کم به دست آوردم  و با دیدن کودکان انرژی‌ام مضاعف شد.»


وی همچنین درباره تشکیل ارکستر کودک بیان کرد: «خیلی‌ها معتقدند ما هم ارکستر کودک را تشکیل دادیم ولی من به دلایلی این نظر را رد می‌کنم نخست استفاده از نوازندگان بزرگسال در این ارکستر، دوم استفاده از ساز و وسایل خارج از کوبه‌ای و سوم اینکه کار آن‌ها آماتور و کودکانه بوده نه حرفه‌ای .ارکستر کوبه‌ای کودک ما  کاملاً حرفه‌ای است؛ با دیدن این ارکستر باور نمی‌کنید که  کودکان به‌طور حرفه‌ای در آن ساز می‌زنند.»


نخستین اجرای رسمی ارکستر کودک


شیرین‌گو درباره اجرای ارکستر کودک توضیح داد: «از سال ۹۱ با ۵  نوازنده اجراهایی داشتیم در سال‌های بعد تعداد نوازندگان افزایش یافت و به ۸ نفر رسید؛ تمام نوازندگان ما کودکان زیر ده سال هستند و اینکه صرفاً سازها همه کوبه‌ای بود. سال ۹۴ در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از این ارکستر رونمایی شد. در هنگام رونمایی قطعه‌ای کاملاً کوبه با ریتم‌های ایرانی و خارجی توسط این کودکان نواخته شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. حسن کار ما تنوع ساز بندی بالا بود و در این اجرا از سازهایی چون تنبک ،کاخن و... استفاده کردیم که نتایج خوبی هم در برداشت که نخستین اجرای رسمی ما بود.»


سرپرست ارکستر کوبه‌ای کودک افزود: «17 دی‌ماه  هم طی یک ساعت در فرهنگسرای ارسباران این گروه اجرایی داشت. در این کنسرت ۲۷ نوازنده کودک در ۱۸ لاین صوتی ۹ قطعه را اجرا کردند.، که بسیار موردتوجه قرار گرفت. بعد از کنسرت، گروه ما برای اجراهای مشابه دعوت شد به‌این‌ترتیب توانستیم این پروژه را به ثمر برسانیم.»


 


ابداع ساز «دابل کاخن»


وی همچنین درباره آموزش ساز به کودکان گفت: «سال ۹۰ که قصد داشتم وارد کار کودک شوم دیدم بهترین آموزش برای آن‌ها آموزش ریتم است و این آموزش باید با سازی باشد که کودک را درگیر تکنیک‌های اجرایی نکند؛ چون کودکان زیر ده سال هنوز عضله دستشان  تکمیل نشده است ونمی‌توانند انگشتان خود را راه بیندازند؛ به خاطر همین رفتیم سراغ سازهایی که ازلحاظ تکنیکی می‌تواند ساده باشد و پیشرفت خوبی هم داشته باشد؛ به چند ساز ازجمله ساز کاخن رسیدیم؛ با توجه به تنوع و مدل‌های این ساز، با الهام از آن شروع به طراحی سازی با چندصدای متفاوت کردم، که کودک به‌راحتی بتواند از آن استفاده کند ؛ به دو ساز رسیدم اما در ژانر کودک مورداستفاده نبود درنهایت به ساز دابل کاخن رسیدم .»


کتاب آموزش «دابل کاخن» منتشر می‌شود


شیرین‌گو اضافه کرد: «ما در این ساز ۵ صدای متفاوت داریم که کودک با تکنیک‌های ساده اصطلاحاً کف دست و ضربه‌های ساده می‌تواند از این ساز استفاده کند. بعد از طراحی این ساز متد آموزشی آن هم نوشتم، کتاب دابل کاخن به‌زودی منتشر می‌شود.


سرپرست ارکستر کوبه‌ای کودک در توضیح نگارش این کتاب گفت: «هدف من از نوشتن این کتاب این بود که تنها ساز کافی نیست ؛ ضعف ما متد آموزشی است  کتاب‌های آموزشی ما باید شامل شاخه‌های مختلف روانشناسی آموزشی، فیزیولوژی دست مخصوصاً در ژانر کودک و ... باشد.  من با اساتید خارجی مثل استاد حکیم لودین و ایرانی چون فربد یدالهی ، محمد شعبانی و سودابه سالم در این زمینه صحبت‌هایی انجام داده‌ام خیلی از دوستان کمک کردند تا این پروژه به ثمر برسد.»


photo_2017-01-29_15-40-38


برنامه آینده گروه سفید کوب


وی در توضیح برنامه‌های آتی گروه سفید کوب بیان کرد: «طی فراخوانی می‌خواهیم از سراسر ایران نوازندگان زیر دوازده سال را برای ارکستر کوبه‌ای خود جمع کنیم؛  بعد از انتخاب و آموزش، آن‌ها می‌توانند به ارکستر ورود پیدا کنند؛ در ادامه قصد داریم گروه را به ارکستر بزرگ کوبه‌ای تبدیل کنیم. افقی که برای گروه می‌بینم این است که  ما بتوانیم این ارکستر را در چند گروه سنی داشته باشیم و درنهایت وقتی همه بچه‌ها به سن ۲۰ سالگی می‌رسند بتوانند خودشان گروه بزرگسال این ارکسترال را تشکیل دهند تا این گروه پویا وزنده بماند .»


حمایت از ارکستر کودک در ایران


شیرین‌گو با اشاره به عدم نگاه حرفه‌ای کودکان در ایران گفت: «در کشور ما تاکنون کسی دید حرفه‌ای به کودک نداشته است؛ حتی آموزشگاه‌هایی که در این زمینه تخصصی کار می‌کنند خیلی دوست دارند که کودک کودکانه ادامه دهد؛ درنهایت در هنرستان موسیقی دوره می‌بینند. برخی از بچه‌ها در برخورد اجتماعی مانند بزرگان و افراد حرفه‌ای کار می‌کنند؛ معتقدم نباید به‌زور آن‌ها را کودکانه کنیم؛ باید در ژانر خودشان  کار کنند ضمن اینکه تمرین موسیقی مخصوصاً پرکاشن و سازهای کوبه‌ای موجب  شادی و سرزندگی است.»


وی در پیان بیان کرد: «در تمام دنیا روی کودک سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی متأسفانه در ایران ابتدا چیزی را به ثمر می‌رسانند سپس از آن حمایت می‌کنند؛ چند پروژه پیشنهاد دادم  یکی از آن‌ها بحث موسیقی‌درمانی برای کودکان محک بود که هیچ‌کدام مورد استقبال قرار نگرفت. در کشور ما پس از دیده شدن و به نتیجه رسیدن حمایت‌هایی صورت می‌گیرد، اغلب حمایت‌هایی که نسبت به کار خودم دیدم  تمدیدی بوده است تا آنکه کسی قدمی بردارد و یا اتفاق خاصی بیافتد.»


منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه