ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۴

گفت‌وگو با علیرضا آذر و میلاد بابایی در مورد همکاری‌های مشترک

ریتم نو : « علیرضا آذر » که نام او دکلمه‌های شعرش را به ذهن متبادر می‌کند از چاپ مجموعه‌ی جدیدش به نام « اثرانگشت »تا پایان امسال با نشر « نیماژ » و همچنین انتشار دکلمه‌هایی با موضوع آیینی در ماه محرم خبر داد؛ در ادامه با « میلاد بابایی » آهنگساز و خواننده که کار آهنگسازی دکلمه‌های آذر را نیز بر عهده دارد در خصوص فعالیت‌هایش مبنی بر انتشار آلبوم « مستند » و دیگر فعالیت‌هایش در حوزه‌ی آهنگسازی و خوانندگی مصاحبه‌ای صورت گرفت. لازم به ذکر است به دلیل تعامل زیاد این دو نفر با یکدیگر ترجیح داده شد که مصاحبه در حضور هردوی آن‌ها و به‌صورت یکجا انجام شود تا در صورت تمایل ،طرفین به توضیحات یکدیگر ، درزمینهٔ فعالیت‌های مشترک بیفزایند.
گفت‌وگوی با علیرضا آذر و میلاد بابایی در مورد همکاری‌های مشترک گفت‌وگو با علیرضا آذر و میلاد بابایی در مورد همکاری‌های مشترک

 

+ چاپ کتاب جدید علیرضا آذر

+ جزئیات آلبوم "مستند" میلاد بابایی و کنسرت‌هایش

+ همکاری با شهاب رمضان ، محمد اصفهانی و...

+ علیرضا آذر: من وام‌دار ادبیات دهه‌ی هفتاد هستم

+ انتشار دکلمه‌های آیینی در ماه محرم

 

 

آقای آذر آیا کارگاه شعر و ترانه و به‌طورکلی کار جدید در دست انتشار دارید؟

هیچ‌گاه به‌صورت رسمی کارگاه درزمینهٔ شعر و ترانه نداشتم گرچه دوست عزیزم « صابر قدیمی » جلسه‌ای را در اکباتان (تهران) با مجوز شهرداری برگزار می‌کند که من نیز در کنار او هستم .

تا پایان امسال نیز، کتاب جدیدی از من تحت عنوان « اثرانگشت » خواهید دید که به‌توسط نشر « نیماژ » روانه‌ی بازار می‌گردد و همچنین مجموعه دکلمه‌های آیینی از بنده (شعر و دکلمه) به نام«72» در محرم انتشار پیدا می‌کند. که علاقه‌ی بسیاری به این مضامین دارم و اشعار مربوط به حدود یازده سال پیش است که پس از ویرایش نهایی برای دکلمه انتخاب شدند گرچه در همان حال نیز خیلی زبان آرکائیکی نداشتند.

در مورد کار با خواننده‌ها نیز فعلاً از نام بردن معذورم، فقط بگویم بنا به دلایل شخصی خواننده‌های خوب وطنی هستند که بعد از عید فطر با این کارها آشنا می‌شوید.

نظرتان در رابطه با شاعران جوانی که قصد تقلید از شمارا دارند چیست؟

به نظر من ، امروزه هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم ادعای سبک مستقل داشته باشیم چراکه هرکدام به نحوی وام‌دار نسل قبل هستیم به‌عنوان‌مثال من وام‌دار ادبیات دهه‌ی هفتاد هستم در مورد شاعر جوان نیز این امر صدق می‌کند پس بنده نه می‌توانم جلوی این امر را بگیرم نه مایل به این کار هستم اما این جوانان باید همیشه در نظر داشته باشند که قرار است اثر تولیدشده‌ی آن‌ها توسط چند نفر دیگر خوانده شود

آیا این تقلید باعث جلوگیری از سبک فردی نمی‌شود؟

من برای هر شاعر عمری را در نظر می‌گیرم ،عمر عقلی ،شناسنامه‌ای و شعری در خصوص عمر شعری باید بگویم که محال است کسی در ابتدا دست به تقلید نزند زیرابه وجود آمدن عمر شعری مستلزم نوعی شیفتگی در آثار دیگران است بعدازاین مراحل است که فرد به مرحله‌ی تأثیرپذیری می‌رسد این تأثیرپذیری نیز بازخوردی است که فرد شاعر از طیف مرجع (مثلاً دهه‌ی هفتاد) دارد اینجا است که فرد با تلاش‌های بسیار خود پس از پشت سر گذاشتن این مرحله به امضای شخصی خود می‌رسد

به دهه‌ی هفتاد و همچنین تأثیرپذیری شما از آن جریان خاص اشاره کردید اگر می‌شود در این مورد توضیح بفرمایید. چراکه دهه‌ی هفتاد، دهه‌ی مهمی در اشعار کلاسیک و سپید به نظر می‌رسد.

اتفاقاً به نظر من شعر سپید دهه‌ی هفتاد نسبت به تحولاتی که در حوزه‌ی شعر کلاسیک در آن زمان انجام‌شده ایستاده بود چراکه حرف جدید و مکتب جدیدی در آن دوره به وجود نیامد (من به احمدی‌ها اشاره نمی‌کنم چراکه آن‌ها محصول این دهه نیستند) اما درزمینهٔ شعر کلاسیک باید بگویم فاصله‌ای بین اسطوره‌های دهه‌ی چهل به وجود آمد که حتی این فاصله را کسانی مثل « حسین منزوی » و « نصرت رحمانی » نتوانستند پر کنند ولی در دهه‌ی هفتاد مخصوصاً در شعر کرج با تلاش‌های دوستانی چون «محمد سعید میرزایی»،«مهدی موسوی» ،«محمدرضا حاج رستم بیگلو»،«هادی خوانساری»،«رحیم رسولی»«شقایق فصیحانی» و...موج و بهتر بگویم طبی در شعر به وجود آمد که تا حدی نیز تحت تأثیر تکنولوژی‌هایی مثل موبایل و ماهواره بود که باعث شد ادبیات فارسی دگرگونی را تجربه کند ، من نیز خود را پیرو همان جریانات می‌دانم.

در خصوص همکاری با «میلاد بابایی» صحبت بفرمایید

از وقتی‌که میلاد در رده‌های قرآن شرکت می‌کرد او را می‌شناسم و نه سالی می‌شود که با او سابقه‌ی دوستی دارم (محمدرضا اصفهانی که صدای خوبی دارد نیز قرآن کارکرده) در درازای این رفاقت بود که باهم این تعامل را انجام دادیم گرچه این همکاری نوعی خواستن دوطرفه بود .این نکته را هم متذکر شوم که بعد از ساخت آهنگ برای چهارمین دکلمه بود که این تعامل‌ها همه‌جانبه شد به‌طوری‌که هردو در زمان ساخت این دکلمه‌ها حضور داشتیم­ در مورد کار او نیز باید بگویم که من کاری را که به سلیقه‌ام بخورد را می‌پسندم و همین امر باعث همکاری بیشتر بین ما شد

راز موفقیت علیرضا آذر در ترانه‌هایش بوده با شعرها یا دکلمه؟

اگر بخواهیم صادق باشیم با توجه به سابقه‌ی پیشین ادبیات ما کارهای کسانی مثل منزوی هم کمرنگ می‌نماید چه برسد به ما اما اگر بگوییم "علیرضا آذر" با اقبال عمومی روبه‌رو شده من به شما می‌گویم دلیل آن ارائه‌ی یک پکیج در روزگاری است که مخاطب و حتی هنرمندان با تنبلی خاصی روبه‌رو هستند.

آقای بابایی کارهای در دست‌ساخت خود را معرفی کنید

بابایی: خب کارها زیاد هستند تک‌تک آن‌ها را اسم ببرم؟

آذر:اگر مایلی آن‌هایی که قطعی شدند را اسم ببر

بابایی: با خواننده‌های زیادی مثل «رضا صادقی» ،«امیر تاجیک»، «امیر عظیمی» و.. کارکرده‌ام که به‌زودی از خواننده‌های دیگری هم مثل «شهاب رمضان»، «محمدرضا اصفهانی» با آهنگ‌سازی من خواهید شنید.

درزمینهٔ خوانندگی چطور؟

در ابتدا قرار بود خواننده باشم اما از همان اول علیرضا(آذر) شعرهایش را برایم می‌خواند و من آهنگ‌هایی برای آن‌ها می‌ساختم که دوستان از آن‌ها تعریف می‌کردند این شد که در کار آهنگ‌سازی نیز همکاری‌هایی داشتم اما بیشتر مایل به خواندن بودم که امسال تیتراژ برنامه‌ی «علی ضیا» را خواندم و در شب‌های قدر نیز تیتراژ برنامه‌ی «ماه‌عسل» بر عهده من بود در حال حاضر نیز مشغول کارهای نهایی آلبوم به نام«مستند» با نه ترانه از «علیرضا آذر» و یک ترانه از «کسری بختیاریان» با تنظیم خودم هستم (علیرضا آذر در خصوص ترانه‌هایش در این مجموعه گفت؛ هفت ترانه را بر روی ملودی نوشته است) و آلبوم دیگری را نیز آغاز کردم که در این کار علیرضا به‌عنوان مدیر هنری این مجموعه حضور دارد و با ترانه‌سراهای دیگر نیز کارکردم که اکنون از نام بردن آن‌ها معذورم . تنظیم‌ها نیز بر عهده‌ی «ایمان تیموریان»،«فرشاد فارسی» «نیما علامه» و «علی تیرداد» با مدیریت«محمدرضا نیکفر» است.

آیا به اجراهای بزرگ‌تر مثل برگزاری کنسرت نیز فکر کردید؟

بابایی: بله؛ همیشه فکر کردم. (خنده)البته چند برنامه داشتیم.

آذر: برای اولین بار برنامه‌ی اوپنینگ «ای سوز» با اجرای امیرعباس(گلاب) و میلاد اجرا شد.

بابایی: اما بعد از آلبوم به فکر برگزاری کنسرت هستیم.

آذر: این را هم اضافه کنم علاوه بر اینکه کارهایی در این زمینه به‌وسیله‌ی «محمدرضا نیکفر» انجام‌گرفته اسپانسری هم در این خصوص اعلام آمادگی کرده که او بعد از آلبوم به برگزاری کنسرت‌هایش در شهرستان‌ها مشغول گردد.

آیا تصمیم دارید از این نوع همکاری‌تان با علیرضا آذر را با شاعران دیگر هم تجربه کنید؟

آنچه موجب این همکاری شده پسندیدن شعرهای علیرضا توسط من و پسندیدن کارهای من توسط او است گذشته از این‌ها بسیار دوستان خوبی برای هم هستیم و من شعرهای او را می‌پسندم در مورد هم کاری با شاعران دیگر هم باید بگویم نه حرفه‌ی اصلی من خوانندگی است و من این کار را به خاطر دوستی با علیرضا انجام دادم نه وارد شدن در این وادی.

 

 

 

 

منبع : ریتم نو

نویسنده: فرزین پاک‌طینت
تقویم هنری ادامه