ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴

یاست نیکل : توصیه می‌کنم معلم خوبی انتخاب کنید/ سعی نکنید مثل کسی دیگر شوید

ریتم نو: سه‌شنبه نوزدهم آبان ماه سال جاری در شرکت سرنا نشست خبری« درام ورک شاپ یاست نیکل » با اجرای «علیرضا ایرانی نژاد » و حضور « یاست نیکل »، « علیرضا طباطبایی » و «سینا نجفلو» برگزار شد. در این مجال یاست نیکل ضمن ابراز شادمانی در خصوص حضورش در ایران و ارائه‌ی برخی توضیحات در خصوص ورک شاپی که قرار است با حضور او تشکیل شود گفت:هر هنرجو باید از وقت خود استفاده‌ی بهینه بکند.
Sorena - Drammer (9)

در ابتدا «علیرضا ایرانی نژاد» از ثبت ساز (پرشین ترومپت)به همت شرکت «سرنا» و«یاماها»در ژاپن خبر داد و از این ساز رونمایی شد.


پس از ابراز شادمانی «طباطبایی» به خاطر حمایت شرکت سرنا از جمع « ایرانیان درامرز » و صحبت‌های مقدماتی چون خیرمقدم و...،« یاست نیکل » گفت: مسائل زیادی است که  در این ورک شاپ راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم اما همیشه به هنرجویانم توصیه کرده‌ام که خلاق باشند.


نیکل در خصوص تألیف کتابش اظهار داشت: همیشه دوست داشتم کتابی در خصوص درامز تألیف کنم اما به دلیل مشغله‌های زیادم درگروها نمی‌توانستم این کار را انجام بدهم سرانجام موفق شدم و باید بگویم از تألیف این کتاب لذت زیادی بردم.وی در ادامه‌ی جلسه از در دست تألیف بودن کتابی دیگر از خود خبر داد.


او در پاسخ به سؤال مطرح‌شده در خصوص بازخورد این ارتباط‌ها بین کشوری گفت: پیش‌ازاین خبرهایی به دست من رسیده بود که برخی دوستانم به ایران آمده‌اند و ورک شاپ‌هایی را در این کشور برگزار کردند تا اینکه با «علیرضا طباطبایی» آشنا شدم که می‌خواست کتاب تألیف شده من را داشته باشد.


فکر می‌کنم مردم اروپا در خصوص موسیقی ایرانی چیز زیادی ندانند(من نیز از این امر مستثنا نیستم) البته که مثلاً در آلمان هم‌گروه‌های خوبی موجودند که فرانسوی‌ها از آن بی‌خبرند این امر نیز تا حدی به زبان این کشورها برمی‌گردد و به‌عنوان‌مثال اکثر آثار به زبان انگلیسی و آمریکایی از محبوبیت زیادی برخوردارند.


«یاست نیکل» در مورد استعداد هنرجویان گفت: به نظرم موفق شدن در این راه پشتکار و علاقه و ذره‌ای استعداد می‌طلبد خیلی از هنرجویانم بااستعداد بودند اما کاهلی آن‌ها گریبان گیرشان شد و خیلی‌ها استعداد اندکی داشتند اما پشتکارشان آن‌ها را موفق کرد.


فکر می‌کنم عده‌ای کمی توانسته‌اند بدون تجربه‌اندوزی به قله‌های این حرفه برسند پس در ابتدا باید اصول و قواعد را شناخت بعدازاین تئوری‌ها را شناختید، می‌توانید عواطف شخصی خودتان را در این امر دخیل کنید. حتماً توصیه می‌کنم معلم خوبی انتخاب کنید گرچه همیشه یک انرژی را برای شاگردانم صرف کردم اما نتایج مختلف بوده است.


وی در مورد دارمرز شدن خود بیان داشت: دوران کودکی من دریکی از روستاهای آلمان سپری شد روزی یکی از دوستانم گفت:من یک درام ست دارم و دوست دارم برای تو بنوازم (در آن زمان ده سالم بود)ازاینجا بود که میل و علاقه‌ی من به این ساز فزونی گرفت. همان روز وقتی به خانه رسیدم به مادرم گفتم می‌خواهم یک درام داشته باشم. مادرم به من نگاهی کرد و با طعنه گفت: حتماً! خیلی اصرار کردم اما...حتی برای جمع‌کردن پول تهیه‌ی این ساز در آشپزخانه به مادرم کمک می‌کردم و از او پول می‌گرفتم. البته فکر می‌کنم مادرم می‌خواست میزان جدیت من را بسنجد چراکه در آن زمان پیانو هم می‌نواختم. زندگی من طوری شده بود که اکثراً در آشپزخانه بودم. روزی مادربزرگم گفت: برای او یک درام ست بخرید اگر الان نخرید مجبور سال بعد گران‌تر آن را بخرید. در همان روستا نزد استادی شروع به فراگیری این ساز کردم و پس از گذشت مدتی مادرم پیشنهاد داد تا برای فراگیری بهتر این ساز به آمریکا مهاجرت کنم. (خیلی‌ها برای یادگیری موسیقی کلاسیک به آلمان آمدند اما موسیقی مدرن را باید در امریکا یاد گرفت. او مطمئن بود که من مهندس نخواهم شد و به نظرم حتی از فکر کردن به این موضوع خنده‌اش می‌گرفت پس این پیشنهاد را به من داد. در خصوص اساتیدم ترجیح می‌دهم نام کسی را نیاورم چون همه‌ی آن‌ها در زندگی هنری من تأثیر داشتند و نمی‌توانم نام یک استاد را ببرم.مثل این می‌ماند که از شما بپرسند چه فیلمی را از همه بیشتر دوست دارید؟


او در پاسخ به یکی از نوازنده‌های دارم که در خصوص میزان تمرین از او سؤال کرد گفت:هرچقدر می‌توانید تمرین کنید. و اگر می‌خواهید پیشرفت کنید از زمانتان به نحو احسن استفاده کنید. درنهایت سعی نکنید مثل کسی دیگر شوید. نمی‌دانم چقدر وضعیت خوب است یا بد اما باید از فرصت‌هایتان نهایت استفاده را داشته باشید تا بارور شوید. قبل از اینکه به امریکا بروم در هامبورگ به مدرسه‌ای رفتم و گفتم این درام ست در اختیار شما به‌جای آن‌وقت برای آمورش می‌خواهم (از فرصتم استفاده کردم)


او در پایان گفت:با «یان دیلی» کارهای مشترکی انجام دادیم. من قصد برگزاری ورک شاپ‌های دیگری در اقصی نقاط دنیادارم(مثل پرتغال ،آلمان،امریکا،اسکاتلند و...)


قصد دارم برای پایه‌ی کتاب جدیدم که به‌زودی آن را خواهم نوشت ویدئوهایی آموزشی نیز تولید کنم که حتماً به‌منظور استفاده‌ی شما در اختیار «طباطبایی» قرار می‌دهم.


در پایان «علیرضا ایرانی نژاد» گفت: تعاملات خوبی بین این دو موسسه(سرنا-ایرانیان دارمر)  انجام‌گرفته است. در همین راستا قصد داریم دوشنبه بیست و پنجم آبان ماه از آلبوم«چهار سیم» از «محمد صداقت» رونمایی به عمل بیاوریم و همزمان جشن امضا و جلسه‌ی نقدی نیز ترتیب بدهیم.یکی از سخنرانان در آن جلسه «فرشاد رمضانی» است.



منبع : ریتم نو


نویسنده: فرزین پاک‌طینت


عکس : امین باقری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه