ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۳:۲۰ - ۰۷ دی ۱۳۹۴

جلسه « آسیب شناسی ساخت سازهای ایرانی » برگزار شد

ریتم نو : شنبه پنجم دی ماه سال جاری در شهرکتاب مرکزی جلسه ای تحت عنوان « آسیب شناسی ساخت سازهای ایرانی » با حضور تنی چند از سازندگان ساز تار از جمله: «رسام عالم زاده» «احسان امامی» «پویا سرایی» «جهان شیر بدیعی»... برگزار گردید.
جلسه « آسیب شناسی ساخت سازهای ایرانی » برگزار شد جلسه « آسیب شناسی ساخت سازهای ایرانی » برگزار شد

در این نشست هر کدام از سازندگان در خصوص معضلات زیست محیطی و صنعتی ساز _خصوص ساز تار_ صحبت کردند.

گفته شد که چند تن از سازنده ها به تولید کنندگان سازهای دیگر در کشورهای دیگر مشورت هایی داشته اند و طی آن مشورت ها به نتیجه رسیده اند که استانداردی را برای این ساز به وجود بیاورند.در حال حاضر تمام این موارد در حال تجره کردن است .به عنوان مثال می توان از یک در خت تنومند توت سه کاسه ی تار درست کرد. درواقع باید بررسی کرد که ایا می توان موادی جایگزین ،مواد این ساز کرد یاخیر؟و ایا استفاده از انها در کیفیت صدا دهی یک ساز اثر می گذارند ؟

نکته ی دیگر صعود بدون قاعده ی قیمت این ساز است که یکی از دلایل افزایش قیمت ها دائمی نبود شغل پر زحمت تولید ساز است.دیگر سعی بر حذف واسطه است به گونه ای که سازنده می بیند ساز را از او می خرند و قیمت بسیار بالاتری می فروشند درنتیجه به فکر افزایش هزینه فروش اثارش می افتد.

مشکل دیگر روابط حاکم بر این بازار است که شاید اگر دولت نظراتی بر این بازار داشته باشد وضع این بازار بهبود پیدا خواهد کرد.ا

مساله ای دیگری که مطرح شد موضوع تفکیک هنر از صنعت در خصوص ساختن ساز بود.باید بررسی کرد تا چه میزانی از فرایند ساختن ساز صنعت محسوب می شود و تا چه حد هنر؟ و مثلا اگر در ی فرایند صنعتی از ماشین استفاده نشود خطاهای انسانی چقدر می توانند به نتیجه ی کار زیان وارد کنند.

مبحث بعدی مساله ی آموزش بود اکثر سازنده ها اعتارف کردند رشته ای به نام ساختن ساط وجود ندارد و یک سازنده ناگزیر است برای فراگیری این حرفه از صفر شروع کند.در واقع خلا مسائل آموزشی برای نسل های آینده به شدت حس می شود....

در پایان این جلسه سازهایی که توسط برخی تولید کنندگان ساز تار به شهر کتاب اورده شده بود نواخته شد.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : فرزین پاک طینت

عکاس : امین رجبی

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه