ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۴

نشست‌های رسانه‌ای گروه‌های حاضر در سی‌ویکمین جشنواره‌ موسیقی فجر

ریتم نو : نشست‌های رسانه‌ای گروه‌های حاضر در سی‌ویکمین جشنواره‌ موسیقی فجر دوشنبه چهاردهم بهمن ماه سال جاری با حضور « نازلی بخشایش » عضو « گروه مهرنوا »، « کیوان ساکت » و « سالار عقیلی » سرپرست و خواننده ی « گروه وزیری » و همچنین گروه کمانچه‌‌نوازی به سرپرستی « نوید دهقان » در تالار وحدت برگزار گردید.در این مجال هرکدام از حاضرین علاوه بر مقایسه ی جشنواره ی امسال با سالهای پیش در خصوص سیر اجرایی آثارشان سخن گفتند.


Neshaste Jashvare Fajr (3)در ابتدا « کیوان ساکت » سرپرست گروه «وزیری» بیان داشت:جشنواره ی امسال با رویکرد متفاوت تری نسبت به سالهای پیش برگزار خواهد شد این امر با تامل در خصوص مدعوین_اعم از داواران و اجرا کنندگان موسیقی_کاملا مشهود است.طی جلساتی که با آقایان «نوربخش» و «ریاحی » گذاشتیم همه معتقد بودیم جشنواره ی فجر هر سال باید حامل اتفاق های هنری مهمی باشد.چقدر خوب می شد که اگر سی دی ضبط شده ای از این جلسات تهیه می شد و با فاصله ی اندک به مخاطبان عرضه می شد.

به نظر من موسیقی عنصر است که در تمام هنرهای دیگر جریان دارد!یکی از فلاسفه می گوید:معماری موسیقی فشرده است.اگر موسیقی را از خیلی هنرها حذف کنیم عملا آن هنرها ابطر می شوند. خیلی از اساتید خوش نویسی و نقاشی به من می گویند در خلق فلان اثر از فلان موسیقی الهام گرفتیم اما با توجه به میزان اهمیت موسیقی عملا دیده می شود بودجه ی در نظر گرفته برای آن شاید یک دهم سینما هم نباشد!روی سخنم با جنابان «نور بخش» و«ریاحی » نیست بلکه تقاضا دارم آنها که این بودجه را برای جشنواره در نظر می گیرند در تصمیمشان تجدید نظر کنند.

اگر معتقدیم که انقلاب اسلمی سال پنجاه و هفت مهمترین اتفاق خاور میانه بوده است باید برای یاد بود آن بودجه ی در خور شانش را در نظر بگیریم.وی در خصوص اجرای گروه خود گفت: سعی داریم با استفاده از موسیقی کلاسیک غربی و سازهای ملی و همچنین سازهایی محلی چون دهل و سرنا رپرتوآر متفاوتی داشته باشیم.دنبال حامی بی چشم داشتی هستیم که موسیقی اصیل را حمایت کند چراکه معتقدیم جان مایه های موسیقی اصیل ایرانی باید در آثارمان حفظ شود.

درنهایت اضافه کرد:بازگشایی ارکستر ملی حرکت نوید بخشی بود که ابن حرکت باید به دستان با کفایت استاد«فرهاد فخرالدینی»صورت می پذریرفت.

Neshaste Jashvare Fajr (9)« سالار عقیلی » اظهار داشت: وقتی دیدم در جشنواره ی سی و یکم کسانی چون «حمیدرضا نوربخش» و «ریاحی» در راس امور وجود دارند،متوجه شدم که این فستیوال باید فستیوال خاصی باشد .دو-سه ماه قبل شروع شدن جشنواره ایین رونمایی زیبایی برگزار شد که این نشان دهنده ی خرد این دو بزرگواری که خود سالها در موسیقی زحمت کشیدند،است.علاوه بر این هنرمندانی _چه در خارج از کشور چه داخل کشور_ به این جشنواره دعوت شدند که هرکدتمشان از نام اوران عرصه ی موسیقی هستند. دربخش پاپ نیز هنرمند قابل احترامی دعوت شدند.

قبل از این دو بار در جشنواره ی فجر شرکت کردم.زیرا فکر می کردم که این جشنواره رو به افول سیر می کند اما خوشحالم که امسال وضعیت به گونه ی دیگری رقم خورد...

«ساکت » افزود:قرار است یک یا دوکار استاد « وزیری » را با تنظیم جدید اجرا کنیم .یکی از کارهایی هم که قرار است اجرا کنم مربوط به بیست سال پیش است!

فکر می کنم کسی نیست که شعر معروف استاد«فریدون مشیری» (بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم...) را نخوانده باشد.یادم می اید سالهای پیش وقتی می خواستم برای این شعر زیبا اثری بسازم زیر نظر ایشان این کار را انجام می دادم گذشت   بعد از آن «فریدون مشیری» دست خطی نوشت که من اختیار دارم روی اشعار او موسیقی بگذارم.گذشت و موسیقی ساخته و شد و قرار بود که در روزی این قطعه اجرا شود که متاسفانه استاد ما را از وجود خودشان در این گیتی محروم کردند.

Neshaste Jashvare Fajr (11)پس از آن « نازلی بخشایش » درخصوص اجرای خودشان با خانم«پری زنگنه»افزود:امسال در پارت اجرا خواهیم داشت.بخش اول به موسیقی کلاسیک مربوط می گردد .در بخش دوم قرار است با هشت خواننده ی نابینا و هشت کودک به روی صحنه بیاییم.

وی در ادامه ضمن اشاره به برخی محدودیت های بانوان_اعم از موضوع تبلیغات و..._ گفت :حتی برخی ساعت های در نظر گرفته برای بانوان زمان مناسبی نیست.من خوشحالم که امسال در تالار وحدت اجرا خواهم داشت و ساعت اجرای ما هم ساعت مناسبی است...

Neshaste Jashvare Fajr (12)« نوید دهقان » سرپرست گروه کمانچه نوازی گفت:آخرین اجرای ما به سال 86 بر می گردد زیرا بنا به دلایل مایل نبودیم در این جشنواره شرکت کنیم ...

تصمیم داریم با شانرده کمانچه نواز به روی صحنه بیاییم و سعی کردیم از یک مکتب ساز و ساخته های یک استاد استفاده کنیم تا در بخش صدا دهی به مشکل بر نخوریم طبیعتا اولینِ هرچیز با کاستی هایی روبه رو است و این اولین اجرای ما به این شکل است.قرار است در دوبخش بداه نوازی کمانچه و تنبک و چند نوازی مانچه در خدمت مخاطبان کمانچه باشیم.

 

منبع : ریتم نو
نویسنده : فرزین پاک طینت
عکاس : امین باقری

 

تقویم هنری ادامه