ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۲:۵۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۴

حضور بعد از سال‌ها غیبت در جشنواره‌ی موسیقی فجر

ریتم نو : هنگامه اخوان ، کریستف رضاعی و مسعود شعاری و همچنین شهرداد روحانی درباره‌ی برنامه‌های خود در جشنواره‌ی موسیقی فجر با رسانه‌‌ها گفت و گو کردند.
حضور بعد از سال‌ها غیبت در جشنواره‌ی موسیقی فجر حضور بعد از سال‌ها غیبت در جشنواره‌ی موسیقی فجر

«هنگامه اخوان» در ابتدای این نشست خبری که به بهانه کنسرت گروه «بهار» در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، توضیح داد: «چندین سال بود که در جشنواره‌های مختلف موسیقی کشور حضور نداشتم؛ اما در این دوره از جشنواره بود که دعوت برادرم حمیدرضا نوربخش مجاب شدم تا بعد از سال‌ها غیبت در این رویداد موسیقایی حضور داشته باشم.»
این بانوی آوازخوان به این مساله اشاره کرد که در این برنامه، تعدادی از قطعات قدیمی خود را با تنظیمی جدید اجرا خواهد کرد: «هیچ آهنگسازی حاضر به آهنگسازی برای بانوان نیست و اگر هم باشد، خوانندگان زن توانایی پرداخت هزینه‌های این ماجرا را ندارند؛ از آن طرف ما دیگر آهنگساز مطرحی نداریم که بخواهیم با استفاده از آثار آنها، آهنگ‌های جدید را در کنسرت‌هایمان اجرا کنیم.»
او همچنین به مشکلاتی که در زمینه‌ی برگزاری کنسرت‌های بانوان وجود دارد، اشاره کرد و گفت: «متاسفانه زنان موسیقی‌دان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که از جمله‌ی آن می‌توان به کمبود سالن اشاره کرد؛ ای کاش سالنی برای اجرای بانوان در نظر گرفته می‌شد. ما اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که موسیقی تبدیل به یک تجارت شده است و همه آن چیزی که توسط اغلب خوانندگان و فعالان عرصه موسیقی برگزار می‌شود، کپی‌کاری‌ها و تقلیدهایی است که از آن‌سوی آب‌ها آمده است. من تکرار در کنسرت‌ها را قبول دارم اما مطمئن باشید آن چیزی که به مخاطب ارائه می‌شود، فضایی نیست که ملال‌آور باشد.»
او همچنین درباره‌ی جشنواره‌های سال گذشته نیز چنین توضیح داد:‌ »من در جشنواره‌های گذشته که به عنوان مخاطب حضور داشتم، شاهد این موضوع بودم که خواننده‌ای بعد از ۲ ماه فراگیری موسیقی، در جشنواره‌ی موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازد که این اصلاً موضوع درستی نیست. اتفاقاً همین موضوع باعث شده است که من در کنار تازه‌‌واردها حضور نداشته باشم.، چون معتقدم باید در راه هنر زحمت کشید و هر کسی از راه برسد، خواننده نیست. بنابراین طی این سال‌ها ترجیح دادم که در جشنواره حضور نداشته باشم.»
سرپرست گروه موسیقی «بهار» در بخش دیگری از صحبت‌های خود از شرایط برگزاری کنسرت ویژه بانوان در شهرستان‌ها نیز انتقاد و اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک مشکل برگزاری کنسرت ویژه بانوان در شهرستان‌ها نیز مرتفع شود.
کریستف رضاعی: همیشه آرزو داشتم سیر اجرا شود
مسعود شعاری: باید نقش 14 سال قبل خودم را ایفا کنم
در ادامه‌ی این نشست خبری «کریستف رضاعی» و «مسعود شعاری» نیز که قرار است بعد از 14 سال آلبوم موسیقی «سیر» را در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر به اجرا درآورند، درباره‌ی برنامه‌های خود در جشنواره سخن گفتند و به این نکته اشاره کردند که همواره اجرای این اثر را دوست داشتند.
در این نشست،‌«مسعود شعاری» به این نکته اشاره کرد که: «در حال حاضر که می‌خواهیم آلبوم «سیر» را اجرا کنیم، باید به 14 سال پیش برگردم و انگار باید دوباره نقش 14 سال پیش خودم را بازی کنم.» همچنین «کریستف رضاعی» در این نشست ضمن اشاره به اجرای پیش رویش در جشنواره موسیقی فجر گفت:«14 سال است که آلبوم سیر منتشر شده است و این تجربه همیشه برای من جالب بوده و همیشه آرزو داشتم که بعضی از قطعات سیر اجرا شود، برنامه‌ای که در جشنواره خواهیم داشت تحت عنوان «سیر» خواهد بود. در واقع ما در این کنسرت سیری در موسیقی‌های مختلف خواهیم داشت. اولین قطعه سیر یعنی «حضور» در این کنسرت اجرا خواهد شد قطعه بعد «شور عشق» نام دارد که بازسازی ارکسترال روی آن انجام شده و با همکاری ارکستر سمفونیک تهران به رهبری بردیا کیارس اجرا می‌شود،‌البته قطعه «حضور» تغییرات زیادی نخواهد داشت؛ چرا که این قطعه برای آنسامبل زهی و سه‌تار نوشته شده بود. البته رنگ آمیزی سازی این قطعه تغییراتی خواهد کرد؛ چرا که ارکستر سمفونیک همراه ما است و طبیعتا سازهای بادی را هم داریم. قطعه «شور عشق» هم تغییراتی دارد و طولانی‌تر خواهد شد. علاوه بر آن قسمت بداهه‌نوازی سه‌تار مسعود شعاری را در این اجرا خواهیم داشت.»


مسعود شعاری نیز در همین باره گفت: «این اتفاق بعد از 14، 15 سال می‌افتد فکر می‌کنم زمانی که ما این پروژه را کار کردیم اولین تجربه‌ای بود که به این شکل روی یک ساز ایرانی انجام می‌شد  و در زمان خودش کار نوعی بود. در حال حاضر که می‌خواهیم سیر را اجرا کنیم باید به 14 سال پیش برگردم و انگار باید دوباره نقش 14 سال پیش خودم را بازی کنم.همواره تجربیات ارکستری که همراه با کریستف رضاعی داشته‌ایم برای من خیلی جذاب است و امیدواریم بتوانیم اجرای خوبی را داشته باشیم.»
«کریستف رضاعی» در ادامه با اشاره به موسیقی تلفیقی گفت: «روند آلبوم «سیر» نیز به این شکل بود که ما قبلا یک کار را با سه‌تار ضبط کرده‌ بودیم و آقای شعاری از این تجربه رضایت بسیاری داشتند، بعد در ادامه صحبت کردیم تا تنظیم این چنینی روی این کار انجام شود و من خیلی استقبال کردم. زمانی که کار ضبط این آلبوم را انجام دادیم محدودیت‌های فنی زیادی داشتیم؛ اما الان دستمان بازتر است به هر حالت موسیقی ماندگار اثر زمان را ندارد و خوشبختانه ما 15 سال دوام آوردیم که امیدوارم ادامه هم پیدا کند.»
مسعود شعاری نیز در خصوص موسیقی تلفیقی گفت: «تلفیق در موسیقی بیشتر به یک اتفاق شبیه است برای بسیاری موسیقی یک نوع قداست دارد که اشکالی هم ندارد اما در ادامه این قداست به تعصب تبدیل شده و باعث می‌شود تا عادات شنیداری ما یکسویه شود. به هر حال من اعتقاد دارم با حفظ ریشه‌ها باید آزادانه و بدون تعصب حرکت کرد.»
شهرداد روحانی: به عنوان عضو خانواده موسیقی شرکت در جشنواره را وظیفه‌ی خودم دانستم
«شهرداد روحانی» هم در این برنامه در ابتدا درباره‌ی اجرای پیش رویش در فرهنگسرای نیاوران گفت: «این اجرا دوئت پیانوست که من به همراه خانم «یلدا صمدی» نوازندگان آن خواهیم بود. همه قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شود از ساخته‌های خودم است و خیلی از این قطعات برای اولین بار است که اجرا می‌شود. خوشحالم که این کنسرت باوجود اینکه تبلیغاتی برای آن انجام نشد توانسته با استقبال خوبی مواجه شود و ما قرار است در چندین شهرستان نیز این اجرا را روی صحنه ببریم.»

او در ادامه درباره  حضورش در سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر گفت: «سفری که به ایران داشتم اصلا سفر کاری نبود و برای کار شخصی آمده بودم؛ اما وقتی در تهران بودم از جشنواره با من تماس گرفتند و علاقه‌مند بودند من هم همکاری کنم احساس کردم که به عنوان یک عضو خانواده موسیقی هر کاری که از دستم بر بیاید باید انجام بدهم و بر همین اساس قبول کردم که در جشنواره باشم قرار است در این اجرا یک ارکستر زهی که نوازندگانش در زمان جشنواره آزاد باشند در اختیار من قرار دهند خوشبختانه در ایران نوازنده سازهای زهی زیاد داریم. رپرتوار این اجرا از کارهای خود من است و همانطور که می‌دانید من نتها رهبر این ارکستر نیستم و آهنگساز هم هستم. البته در کنار قطعات خودم یکسری موسیقی کلاسیک نیز انتخاب کردم که اجرا خواهند شد.»
این آهنگساز در ادامه در خصوص شرایط اجرا در برج میلاد تهران گفت: «متاسفانه طی این سالیان سالن مناسبی ساخته نشده و الان هم همین تالار وحدت است که آن هم قدمت زیادی دارد. به لحاظ کیفیت صدایی قطعا برج میلاد مکان چندان مناسبی برای یک ارکستر کلاسیک نیست اما وقتی 1800 نفر می‌آیند و موسیقی کلاسیک گوش می‌کنند جای خوشحالی دارد. عموما سالن‌های موسیقی کلاسیک دنیا نیز بیشتر از 2 هزار نفر ظرفیت ندارند در حال حاضر هم سالن رودکی با 200 نفر گنجایش بهترین سالن ما از منظر صدایی است که متاسفانه خیلی کوچک است. من هم دوست دارم در جایی اجرا کنم که کیفیت صدایی مناسبی داشته باشد اما شرایط اینطور حکم می‌کند که ما در برج میلاد اجرا داشته باشیم من تجربه اجرا در این سالن را دارم و با ارکستر سمفونیک به عنوان رهبر میهمان در این سالن اجرا داشتم و به فضای آن کاملا آشنا هستم.»

انتهای پیام
عکس : امین باقری

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه