ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

کتاب و سی دیِ " شورانگیز : آشنایی مقدماتی با دستگاه های موسیقی ایرانی برای سنتور"، به گزینش، نت نگاری و تنظیم رامین صفایی.

ریتم نو : شورانگیز تلاشی است برای برانگیختن شور و شوق هنرجویان سنتور برای یادگیری دستگاه ها و ردیف موسیقی ایرانی؛ کتابی است برای هنرجویانی که می خواهند با کلیتی از دستگاه های موسیقی ایرانی و مهم ترین گوشه های آن آشنایی یابند.


برای درک بهتر فضای هر گوشه ضربی ها، چهارمضراب ها و قطعات مشهور ساخته شده در آن گوشه نیز از ادبیات موسیقی دستگاهی قاجار و معاصر گزینش و ساده نویسی، و پس از معرفی هر گوشه درج شده است که موجب تشویق هنرجوی مبتدی به ادامه فراگیری سنتور نیز هست.
توالیِ آواز-ضربی (قطعات متر آزاد و قطعات با متر مشخص) در کتاب حفظ شده و از طولانی کردن جملات آواز پرهیز شده است. هرچند تاکنون چند جلد کتاب مجموعه تصنیف های قدیمی برای سنتور تنظیم و منتشر شده است، مؤلف برای پرهیز از تکرارْ از آنها استفاده نکرده و تصنیف هایی دیگر را برگزیده و اکثر آنها را خود به نت درآورده است.
شورانگیز به شرح و توضیح ویژگی های دستگاه و گوشه موردنظر نیز پرداخته است؛ مهمی که پایه آهنگسازی و بداهه نوازی در موسیقی دستگاهی است و خلأ آن در آموزش ردیف موسیقی دستگاهی حس می شود.
در پایان کتاب شرح حال 33 تن از آهنگسازان، تصنیف سازان، استادان سنتور، تار، سه تار و ویلن که در کتاب از آثار ایشان استفاده شده به همراه عکس هایی نفیس و کمتر دیده شده از ایشان نگاشته و گردآوری شده است. سماع حضور، حبیب سماعی، فرامرز پایور، رضا شفیعیان، پشنگ کامکار، پرویز مشکاتیان، جواد بطحایی (از میان سنتورنوازان معاصر)؛ و مجید وفادار، امیرهمایون خرّم، علینقی وزیری، مرتضی نی داوود، جلیل شهناز، جلال ذوالفنون، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، رکن الدّین مختاری، رضا محجوبی و پرویز یاحقی از جمله موسیقیدانانی هستند که در کتاب حاضر از آثارشان بهره گرفته شده است. تمام محتوای کتاب به طور آموزشی توسط نگارنده در لوح فشرده همراه کتاب نواخته شده است. برای جلوه بیشترِ قطعاتْ ضربی ها با تنبک همنوازی شده اند و علاوه بر این هر ضربی با تنبک و صدای آهسته سنتور نیز درج شده است تا هنرجو پس از تسلطْ هر قطعه را با همراهی تنبک نیز تمرین کند. یکایک تصنیف ها نیز به صورت باکلام اجرا شده اند تا نحوه تطابق شعر و موسیقی برای هنرجو گویا شود و علاوه بر این هر تصنیف به صورت بی کلام (با سنتور وتنبک) نیز همنوازی شده است.
کتاب و سی دی شورانگیز را می توانید از:
- موسیقی عارف (تلفن: 33976430 و 33976431) ؛
- انتشارات پارت (تلفن: 66405627)؛
- انتشارات نای و نی (تلفن:  66493278 )؛
- انتشارات نارون (تلفن: 66468572)
تهیه کنید.

 

منبع : ریتم نو
برچسب ها: ریتم نو شورانگیز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه