ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴

نوازنده گروه سون از انتشار آلبومی بی‌کلام خود خبر داد

ریتم نو : هادی جداری نوازنده ساکسیفون متولد سال 1367 تحصیل‌کرده رشته‌ی حسابداری در دانشگاه می‌باشد . وی که سابقه‌ی همکاری با خواننده‌های مطرح بسیاری را دارد بیش از یک سال است که علاوه بر نوازندگی در اجراهای زنده مشغول تهیه آلبومی (instrumental) نیز هست.
photo_2015-10-06_09-45-30


در خصوص فعالیت‌هایی که درزمینهٔ آهنگسازی و تنظیم داشته‌اید توضیح بدهید.


درگذشته فقط آهنگسازی چند تئاتر را انجام دادم و در موسیقی پاپ آهنگسازی نکرده‌ام.


از آلبومی که این روزها مشغول تهیه آن هستید بفرمایید.


این‌یک آلبوم بی‌کلام است و سولیست ساز ساکسیفون هست که اکثر قطعه‌های این آلبوم کاور آهنگ‌های ترکی و آذری و آهنگ‌های پرخاطره ایرانی با تنظیم‌هایی کاملاً متفاوت و جدید است و سعی کردم از برخی تنظیم‌کننده‌ها با سبک و سلیقه‌های مختلف ازجمله آقایان امیر فتحی ,  حامد کوه کمری , مهدی فهیمی , بهروز علیاری و سایر همکاران عزیز کمک بگیرم.


شروع پروژه این آلبوم از چه زمانی بوده و تاریخ انتشارش چه زمانی هست؟


از بیش از یک سال و نیم شروع به تولید کردم و نیمی از آلبوم آماده است و دلیل این مدت‌زمان طولانی حساسیتم روی قطعات است و می‌خواهم آلبومی درخور ارائه بدهم.


به امید خدا سال جاری تا قبل از عید نوروز این آلبوم منتشر می‌شود.


از فعالیت‌ها و گروه‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنید بفرمایید.


در حال حاضر به‌صورت ثابت با گروه سون کار می‌کنم اما در صورت وجود وقت آزاد با گروه آقای مازیار فلاحی و رحیم شهریاری هم همکاری می‌کنم.


به‌غیراز این سه گروه با چه گروه‌هایی سابقه همکاری داشتید؟


با بابک جهانبخش ، محمد علیزاده ، علی عبدالمالکی و سعید شهروز درگذشته همکاری داشته‌ام.


شما در تور خارج از کشور مازیار فلاحی حضور دارید؟
خیر گروه آقای فلاحی سفر کردند روزهای گذشته و من در این تور حضور ندارم اما با گروه سون که قصد برگزاری تور در اروپا را دارد سفر خواهم کرد.


باوجود فرصت‌های کاری که شما دارید می‌توانید روی نوازندگی به‌عنوان یک شغل حساب کاری بازکنید؟


من نوازندگی را بسیار دوست دارم و بااین‌وجود حتی اگر پیشنهاد کارهایی با جایگاه‌های بالاتر از دید جامعه و مردم را هم داشته باشم بازهم نوازندگی، انتخاب من به‌عنوان یک شغل است. به نظر من اگر خوب کارکنیم روی نوازندگی می‌توان به‌عنوان شغل حساب باز کرد.


از دید جامعه و جایگاه اجتماعی نوازنده در بین مردم نوازندگی شغل به‌حساب می‌آید؟


خوشبختانه جامعه هم به‌تدریج به این دیدگاه نزدیک شده به‌طوری‌که درگذشته از دید اکثر مردم نوازندگی شغل درخوری به‌حساب نمی‌آمد اما امروز شرایط بهتر از گذشته پیداکرده است.


با توجه به بار مسئولیت نوازنده‌ها در کنسرت‌ها درآمد نوازنده‌ها مناسب است؟


ازنظر من درآمد اکثر نوازنده‌ها مناسب تلاششان نیست. نوازندگی سازهای بادی دشوارتر از سایر انواع سازهاست بااین‌حال نه‌فقط نوازنده‌های سازهای بادی بلکه اکثر نوازنده‌ها دستمزدی که با فعالیتشان نسبت مناسب باشد دریافت نمی‌کنند.


فکر می‌کنید تشکیل صنف نوازنده‌ها به برطرف کردن این مشکل کمک می‌کنم؟


صد در صد , باید صنف تشکیل شود و نوازنده‌ها درجه‌بندی شوند و مناسب با درجه‌بندی‌ها قیمت‌های درخوری برای همکاری از سوی خواننده‌ها ارائه و پرداخت شود.


این قیمت‌ها هم می‌شود از طرف خود نوازنده تعیین شود اما متأسفانه امروزه نوازنده‌هایی که باقیمت کمتر کار می‌کنید بر روی قیمت سایر نوازنده‌ها تأثیر دارند مانند اتومبیلی که در جاده دوطرفه با سرعت کم‌حرکت می‌کنم و تعیین‌کننده سرعت اتومبیل‌های پشت سرش می‌شود که به نظر من هرکسی با میزان دستمزد خاص و متناسب باکیفیت هنرش باید کار کند و عرفی در این خصوص تعیین نشود.


سایر مشکلات نوازندگان ازنظر شما چیست


مشکلات نوازنده‌ها متأسفانه زیاد است. نوازنده‌ها به‌نوعی حقوق‌بگیرند و به همین خاطر هر مشکلی به وجود بیاید تأثیرش بیشتر از همه روی نوازنده‌هاست برای مثال اگر با خواننده‌ای کارکنیم که به‌صورت ناگهانی ممنوع الفعالیت شود نوازنده هم‌شغلش را از دست می‌دهد و بااین‌وجود که باید خواننده بازهم زمینه کاری بیشتری وجود دارد.


یعنی ازنظر شما آینده شغلی مطمئنی برای نوازنده‌ها وجود ندارد


بله همین‌طور است مگر اینکه فرصت‌های شغلی نوازنده‌ها مثل ضبط استودیویی و ... بیشتر شود و خواننده‌ها اهمیت بیشتری به نوازنده‌ها بدهند.


جدای این مشکلات خارجی برخی از نوازنده‌ها از روابط نوازنده‌های یک گروه باهم ناراضی هستند و بعضاً مشکلاتی هم برای تعدادی از همکاران شما به وجود آمده , شما تابه‌حال با این مشکل روبه شده‌اید؟


خیر؛ خدا رو شکر من تابه‌حال این مشکل را مشاهده نکردم و در گروه سون و گروه آقای مازیار فلاحی روابط بسیار گرم و صمیمی است و بیشتر اوقات مخصوصاً زمان تور کنسرت‌ها نسبت به خانواده با اعضای گروه بیشتر هستیم و مثل برادر کنار هم کار می‌کنیم و فکر می‌کنیم این مسائل برطرف شده‌اند و کمتر از گذشته اتفاق می‌افتد.


به‌عنوان صحبت پایانی هم اگر حرفی بود که مطرح نشد بفرمایید.


برای یک آلبوم زحمت زیادی کشیده می‌شود حتی برای ما که دوستانمان از عوامل موسیقی هستند تولید آلبوم و پیگیری این عوامل بسیار پرزحمت است , امیدوارم در تهیه آلبوم‌های موسیقایی ازاین‌دست که حرکت مثبت و کم‌سابقه‌ای است تهیه‌کننده‌ها و اسپانسرها از من و امثال من حمایت کنند.شخصاً به نتیجه نهایی آلبومم بسیار خوش‌بینم و سبک‌های مختلف غربی (جاز) ,ترکی و ایرانی در این آلبوم حضور دارد و من تلاش می‌کنیم همه این سبک‌ها را با یک ساز کاملاً غربی اجرا کنم و امیدوارم تهیه‌کننده و شرکت پخش مناسبی برای این آلبوم پیدا شود که حامی من باشد


در آخر از شما و وب‌سایت ریتم نو تشکر می‌کنیم و باید به‌صورت ویژه تشکر کنم از همسرم که همیشه در کنارم بوده و درزمینهٔ کاری و اجراهایم بسیار به من کمک می‌کنم.


منبع : ریتم نو


نویسنده : حامد سلگی

برچسب ها: هادی جداری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه