به گزارش ریتم نو، در ادامه گزارشی از کنسرت علی زند وکیلی پخش شد و بعدازآن گزارشی از اختتامیه چهارمین جشنواره موسیقی نواحی آینهدار و گزارش و گفتوگویی از استاد رامیز قلی اف، که هفته گذشته اجرایی را در تهران به روی صحنه برد، پخش شد.
با ورود مهمان برنامه، میثم مروستی آهنگساز و نوازنده بخش گفتگوی زنده آغاز شد. در ابتدای این بحث میثم مروستی در مورد فعالیتهای اخیر خود در عرصه موسیقی صحبت کرد و گفت: طبق روال مشغول آهنگسازی، نوازندگی هستم و بیشتر فعالیتها در خصوص موسیقی بیکلام است.
برنده جایزه نوازندگی تنبک در 10 سالگی
سپس امیرحسین مدرس در معرفی این هنرمند عرصه موسیقی خاطرنشان کرد: میثم مروستی در اولین تجربه موفق خود در سن 10 سالگی برنده جایزه بهترین نوازنده در جشنواره موسیقی فجر شد و در طی این سالها در مهمترین آثار موسیقی ردپایی از نوازندگی او برجاست و از او در خصوص مسیری که در طول فعالیت هنری خود طی کرده پرسید.
میثم مروستی در پاسخ به این پرسش گفت: از 5 سالگی نوازندگی را شروع کردم و ابتدا با تنبک و بعدازآن با سازهای دیگری مانند پیانو، سنتور، تار، سهتار و ویولن آشنا شدم و از محضر اساتید بنام بهره بردم. در جشنواره فجر در 10 سالگی در رشته تنبک مقام آوردم که انگیزه خوبی به من برای ادامه راه داد.
ویولن ساز کاملتری نسبت به سازهای دیگر است
وی در پاسخ به این پرسش که به چه علت از میان سازهای مختلفی که نواختن آنها را فراگرفته است، ویولن را بهعنوان ساز اصلی انتخاب کرده است، اظهار داشت: به پیشنهاد پدر این ساز را انتخاب کردم و کمکم با آشنایی نسبت به سازها درک کردم که ویولن ساز کاملتری نسبت به سازهای دیگر است و در تمام دنیا کاربرد دارد و بسیاری از نغمهها را میتوان با ویولن اجرا کرد و من هم این ساز را بهعنوان ساز تخصصی خود انتخاب کردم و این تخصص کار راحتی نیست اما از سازهای دیگر غافل نماندم.
بعد از صحبتهای میثم مروستی گزیدهای از آثار او پخش شد و بعدازآن امیرحسین مدرس از میثم مروستی پرسید به چه صورت همزمان در عرصههای مختلف موسیقی آموزش دیدید مروستی دراینباره گفت: سن آموزش من سن مناسبی بود و یکی از دلایلی که توانستم در سازهای مختلف فعالیت کنم سن کم من بود و همچنین علاقه زیاد من به موسیقی بود که محدود به نوع خاصی از موسیقی نیست.
حس نوازنده در اجرا مقدم بر نت خوانی است
در ادامه میثم مروستی در پاسخ به این پرسش امیرحسین مدرس که چه اتفاقی باعث شده تا بهمحض شنیدن قطعه موسیقی بیآنکه از نت بخوانید نوازندگی بینقص انجام میدهید گفت: در حال حاضر در موسیقی پاپ این موضوع شایع است و اصولاً آهنگسازی که ساز را به استودیو میآورد قاعدتاً باید با زبان موسیقی وارد شود و این در کشور ما شایع نیست و بسیاری از آهنگسازان در عرصه پاپ آشنایی با قوانین نتنویسی ندارند و دلیلی که نوازنده بدون پارتی کاری را اجرا کند به پیشینه او بستگی دارد .من درزمینهٔ تنظیم و آهنگسازی فعالیت کردم و اگر موسیقی میشنوم برمیگردم به تجربیات گذشته خودم و تجربیاتی که طی این سالها کسب کردم و این هنر یک نوازنده است که دقیقاً بتواند آنچه آهنگساز انتظار دارد درک و اجرا کند البته کاری بهدرستی و یا نادرستی این موضوع که آهنگساز بدون پارتی به استودیو بیاید ندارم و البته خیلی موافق این موضوع نیستم اما آن روی سکه هم حسن نیت آهنگساز است که به نوازنده اعتماد میکند و آن حسی که نوازنده بر روی قطعه وارد میکند را میپذیرند.
وی در مورد بداههنوازی گفت: بداههنوازی در موسیقی اصیل ما گسترده است اما در قطعات پاپ همراه با مقدمه و مؤخرهای است و تنظیمکننده و آهنگساز چارچوبی در نظر میگیرد و شما موظف هستید روی آن چارچوب اجرایی داشته باشید اما در موسیقی سنتی چارچوب باز است و دست هنرمند و نوازنده باز است. اما در موسیقی پاپ کار سختتر است و اجرا باید سنخیتی با ساز و ملودی خواننده داشته باشد.
موسیقی اصیل ما منحصربهفرد است
امیرحسین مدرس از میثم مروستی پرسید تا چه میزان امروز نوازندگی و آهنگسازی در مسیر درست قرار دارد؟ میثم مروستی در پاسخ گفت: در بحث نوازندگی مشکلات زیاد است و ما نسلی هستیم که بهصورت تجربی موسیقی را فراگرفتیم و بهتازگی شرایط بهتر شده است اما همنسل من نوازندگی را با سختی و ریاضت فراگرفتهاند. در بحث آموزش، نوازندگی ما دچار مشکلات بسیاری است و اساتید انگشتشماری در بحث موسیقی کلاسیک وجود دارند. امروز نسل جدید موسیقی ما به پختگی در درک و دریافت درست از موسیقی رسیدهاند که با تلاش شخصی خود به آن رسیدهاند. امروز پتانسیل بسیار خوبی برای عرضه موسیقی خود داریم و موسیقی ما هویت منحصربهفردی دارد بهطوریکه اگر در موسیقی اروپا تحقیق کنید تفاوتی با موسیقی نقاط دیگر ندارد شاید به لحاظ موسیقی فولکلوریک تفاوت داشته باشند اما بهطورکلی خیر. اما در کشور ما موسیقی منحصر بودن به لحاظ ریتم، فواصل، لحن ، رنگآمیزی و بافت گنج بزرگی بشمار میآید. موسیقی کشور ما، موسیقی سنتی اصیل ما تبدیل به گنج بزرگشده و باید از منابع آن استفاده کنیم کاری که در کشور ما کمکاری شده است. البته شرایط اقتصادی و اجتماعی در آن دخیل بوده است. در موسیقی کلاسیک ما واقعاً تلاش بسیاری شده و هنرمندان توانستند این نوع از موسیقی ر ارتقاء بدهند.
هویت موسیقی ایرانی را حفظ کنیم
وی افزود: درزمینهٔ آهنگسازی و تنظیم خیلی به استایلهای مختلف توجه نشده است و در کشور ما تنها از موسیقی سنتی و پاپ و کلاسیک نام میبریم و برای مردم این سه ژانر تعریفشده است. اما در دو سه سال گذشته تفکر درست و منطقی آکادمیک بیشتر جا افتاده است و آزمونوخطاهایی وجود داشته است و الان موسیقی پاپ ما رو به رشد است. اما نکته مهم پرداختن به موسیقی است و ما باید بدانیم اگر هر سبکی کار میکنیم موسیقی خودمان را داخل آن بگنجانیم تا متمایز شویم همانند ترکیه که موسیقی پاپ خود را دارد و کاملاً این سبکها بومیسازی شده است و اگر یک خواننده به زبان ترکی و عربی نخواند شنونده متوجه میشود که در حال گوش کردن به موسیقی ترکی یا عربی است اتفاقی در کشور ما نیفتاده است و اگر کلام فارسی از موسیقی پاپ ما حذف شود کسی متوجه ایرانی بودن آن نمیشود و شاید در موسیقی تلفیقی این اتفاق بارزتر است. هویت موسیقی ایرانی را نباید فراموش کرد و آنچه باعث افتخار ما در جهان است کار کردن بر موسیقی ما در تمام ژانرها است.
جشن ویولن بهترین رخداد موسیقی کشور
در ادامه این برنامه بخش دوم گفتگو با سامان احتشامی پخش شد و بعدازآن میثم مروستی در خصوص جشن ویولن صحبت کرد و عنوان کرد: سال گذشته به مناسبت روز جهانی ویولن که شاید برای اهالی موسیقی ناشناخته باشد و تصمیم گرفتیم در قالب فراخوان من یک ویولونیست هستم " هنرمندان عکسی را با ساز خود ارسال کنند و در روز خاص منتشر کنیم اما امسال تصمیم بر این بود که در مجموعه نم از تمام عزیزان کمک گرفتیم که این جشن در قالب کنسرتی اجرا شود و اغلب اساتید حوزه ویولن حضور داشتند و از استاد ارسلان کامکار و سیاوش ظهیرالدینی تقدیر شد زیرا طی این سالها شاگردان بسیاری را آموزش دادند و بهصورت فعال چرخ موسیقی را جلو میبرند. استاد فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان و هوشنگ کامکار در این جشن حضور داشتند و استاد فخرالدینی در این جشن ارکستری را رهبری کردند و قطعه به یاد جوانی با تکنوازی ارسلان کامکار اجرا کردند و تمام نوازندگان چیرهدست اجرا داشتند و اتحادی بین نوازندگان ویلن و سازهای زهی ایجاد شد که انتظار آن نمیرفت. قصد ما این است که در سالهای آینده این کار را ادامه بدهیم و بخشهای دیگری به آن اضافه کنیم و امیدوارم به یکی از بزرگترین جشنوارههای کشور تبدیل شود.
آلبوم لحظههای بیهوا مورد استقبال نبود
بعد از صحبتهای میثم مروستی گزارشی از این جشن پخش شد و پسازآن میثم مروستی از آلبوم لحظههای بیهوا صحبت کرد: این آلبوم برای هفت سال پیش است و من این آلبوم را آزمونوخطای کار خود میبینیم و سبکهای متفاوت در آن بیانگر این است این آلبوم خیلی استقبال نشد شاید کار خیلی تخصصی بود و در بستر جامعه مورد استقبال نبود اما بههرحال تجربه شخصی من بود و در حقیقت خودم خیلی این آلبوم را نمیپسندم و در خیلی از بخشها در تنظیم موسیقی پاپ حرفهایی برای گفتن دارد اما هنر هرروز در حال تغییر است اما این آلبوم در زمان خودش خوب بود اما امروز سلیقه من متفاوت است.
موسیقی پاپ موسیقی سنتی را تحت تأثیر خود دارد
امیرحسین مدرس در ادامه از مروستی پرسید به چه علت از موسیقی سنتی فاصله گرفته و بیشتر پاپ نوازی میکنید. وی پاسخ داد: موسیقی هم مانند تمام اتفاقات اجتماعی دیگر ضرورتهای خود را تحمیل میکند و من و بسیاری از دوستان زمانی به تولید اثر رسیدیم که آغاز شروع موسیقی پاپ بود پایان آموزش موسیقی من در سن 18 سالگی مصادف با شکوفایی موسیقی پاپ بود به همین علت به سمت پاپ رفتم درواقع موسیقی سنتی تحت تأثیر موسیقی پاپ قرار گرفت و اغلب هنرمندان به این دلیل که بخواهند کار خود را در فضای مارکت معرفی کنند به این سمت سوق یافتند اما بهشخصه از موسیقی سنتی غافل نماندم بهطوریکه گروهی را با دوستان تحت عنوان زهی پارسیان تشکیل دادیم که طی 10 سال فعالیت فرهنگی خوبی داشت همواره در کنار پاپ موسیقی سنتی را انجام میدادم اما بههرحال موسیقی پاپ در آن فضا همهچیز را تحت تأثیر خود قرار داده بود.
اعمال سلیقه در هنر جایز است
بعد از صحبتهای میثم مروستی گزارشی از کنسرت مهیار علیزاده پخش شد و بعدازآن میثم مروستی از تجربه همکاری با خوانندگان صحبت کرده و گفت: همکاری با تمامی خوانندگان لذتبخش بوده است و در بخش آهنگسازی و تنظیم با احسان خواجه امیری سالها همکاری لذتبخشی داشتهام و همچنین با علیرضا قربانی و محمد اصفهانی و مرحوم ناصر عبداللهی کارکردهام که بسیار همکاری خوبی بوده است.
وی در مورد فعالیت بهصورت گروهی اظهار داشت: کار گروهی بازخورد بهتری دارد شاید بهصورت تخصصی اعمالنظر در بخش فنی مقداری آهنگساز را محدود کند اما هنر است و اعمال سلیقه در آن جایز است و باید پویاتر باشد و اعمالنظر مشکلی ندارد.
در حوزه موسیقی بیکلام کمکاری کردهایم
مروستی در ابراز عقیده به این موضوع که هنر موسیقی خواننده محور است گفت: این موضوع همه جای دنیا شایع است و هنرمندان بهواسطه شرایط اجتماعی با این موضوع درگیر هستند و با این موضوع مشکلدارند این موضوع نه بد و نه خوب است در اغلب دنیا شایع است و خوانندگان بیشتر دیده میشوند و نوک پیکان محصول هنری در ارائه هستند اما باید این فرصت به قسمتهای دیگر داده شود و در حوزه موسیقی بیکلام کارهای ارزشمند کمی تولیدشده است و این موضوع حمایت بیشتر مردم هنردوست را میطلبد تا از موسیقی بیکلام حمایت کنند اما این واقعیتی است که وجود دارد.
آهنگسازی سریال شهرزاد را دوست داشتم
بعد از صحبتهای میثم مروستی گزیده آثاری که میثم مروستی بهعنوان خواننده در آنها همکاری داشته است، به سمع و نظر بینندگان رسید و بعدازآن میثم مروستی درباره دلیل کمکاری در حوزه موسیقی فیلم گفت: این کار نیاز به زمان زیادی دارد و پروسه تولید فیلم و سریال نیاز به همسویی با عوامل فیلم دارد و زمان گذاشتن برای من مقدور نیست و با توجه به فعالیتهای موردعلاقه من از پرداختن به موسیقی فیلم غافل ماندم و شاید کار در موسیقی فیلم را منوط به فیلم و سریال بخصوص و قابلتوجهی کردهام که دغدغه موسیقایی خودم هم در قالب آن باشد.
وی افزود: در ساخت سریال موسیقی شهرزاد جناب فتحی پیشنهاد ساخت موسیقی را به من دادند البته بعد از چند قسمت ابتدایی که دوست عزیزم فردین خلعتبری آن را ساخته بود اما به دلیل اینکه همکارم آقای خلعتبری این کار را انجام دادند من پیشنهاد ایشان را نپذیرفتم. از سری کارهایی که با جناب فتحی انجام دادم سریال میوه ممنوعه بود.
انتشار و تنظیم آثار منتشرنشده استاد ابوالحسن صبا
این هنرمند عرصه موسیقی در انتها از فعالیتهای پیش روی خود صحبت کرد و گفت: در مجموعه نم فعالیتهایی را در دست انجام داریم که فعالیتهایی زیرساختی در عرصه موسیقی است و امیدوارم طی ماههای آینده از این فعالیتها رونمایی کنیم. در بحث ورک شاپ در حوزه نوازندگی و اجرا فعالیتهایی در حال انجام است که مبانی نوازندگی و خوانندگی صحیح را آموزش میدهد. پیرو جشن ویولن ایران که به یادواره استاد ابوالحسن صبا اختصاص داشت تصمیم دارم تا دو ماه آینده حدود ده قطعه از استاد صبا را با همیاری دوستان خوبم علی پور مقدم و رهام شناسا با تنظیم جدید اجرا کنیم و بسیاری از آثار مطرح ایشان تنظیم و منتشرنشده است که تصمیم به تنظیم و انتشار آن گرفتهایم. ما مدیون استاد ابوالحسن صبا بهعنوان پدر نوازندگی ویولن ایران هستیم و ایشان شیوه نوین تدریس ویلون را تدوین کردند و در سال 1308 به رشت رفتند و در مدرسه موسیقی رشت بسیار از نغمات محلی را وارد ردیف موسیقی ما کرد.