ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

محمدرضا شجریان و شهرام ناظری داوران جشنواره موسیقی جوان

ریتم نو : نشست نهمین « جشنواره موسیقی جوان » با حضور « علی ترابی » و « هومان اسعدی » شنبه هفتم شهریور ماه سال جاری ساعت 10:25 در تالار وحدت برگزار گردید. در این مجال ضمن اشاره به زمان برگزاری این جشنواره (نهم تا بیستم شهریور ماه) اعلام  شد حضور عموم در این جلسه آزاد می باشد و خبرنگاران نیز می توانند با مراجعه در سالن رودکی از برگزاری این فستیوال گزارش تهیه کنند و در پایان_ در صورت تمایل _با هیئت داوران  گفت گویی رسانه ای داشته باشند.

IMG_3757


همکاری محمدرضا شجریان و شهرام ناظری با جشنواره موسیقی جوان




در ابتدا « هومان اسعدی » بیان داشت که نهمین جشنواره ی موسیقی جوان نسبت به دوره های پیشین تغییراتی داشته است به عنوان مثال در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی ساز تنبک اضافه و در بخش موسیقی کلاسیک غربی برخی سازهای بادی اضافه شده است.

همچنین موسیقی نواحی به این بخشها افزوده شده که البته ما آن دسته از سازها را که از نظر تعدد عرضه به حد نصاب رسیدند را _مثل سایر بخشها_در این جشنواره در معرض داوری قرار می دهیم. از ابتدا نیز سعی داشتیم از اساتید هر رشته و ساز  موسیقی چند استاد را انتخاب کنیم بدین  ترتیب در بخش داوری و تدوین این فستیوال از حدود شصت استاد بهره بردیم و آنان نیز ما را در این مهم یاری رساندند.

« علی ترابی » اظهار داشت: این جشنواره ی موسیقی از نظر تعدد اساتید_چه در مشارکت چه در داوری_ با هیچ جشنواره ای بعد از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست . در سال 1393 حدود هزارو دویست اثر را دریافت کردیم که پس از مورد قضاوت گرفتن توسط داوران در مرحله ی آغازین،سیصد و سی و نه اثر به مرحله ی بعدی داوری راه پیدا کردند .در دور قبل از حدود پنجاه داور استفاده کردیم اما در دور بعدی این تعداد به حدود شصت داور تغییر پیدا می کند .

در اهمیت این جشنواره همین بس که چهار نسل موسیقی در این فستیوال هنری حضور دارند و به نوعی سرنوشت موسیقی ایران  را رقم می زنند پس اگر ضغفی در موسیقی این فستیوال مشهود بود این ضعف به مثابه ی زنگ خطری است برای موسیقی یک کشور!

«هومان اسعدی» گفت: در این دوره سعی کردیم که شورای سیاست گذاری را تخصصی تر کنیم و اگر هر بخشی تغییراتی را دارا است به پیشنهاد شورای سیاست گذاری بوده که همه ی انها از اساتید برجسته موسیقی ایران هستند .

وی در پاسخ به سوال مطرح شده که چرا موسیقی نواحی دیرتر از دیگر بخش های این جشنواره فعالیت و اطلاع رسانی خود را شروع کرد ؟ گفت:همه ی بخشها در یک زمان فعالیت خود را آغاز کردند  اما بنا به تصمیم گیریهای بعدی به این نتیجه رسیدیم استثنا زمان بخش موسیقی نواحی را تمدید کنیم به همین دلیل نتایج اعلام شده هم دیر به اطلاع رسید.

همچنین در خصوص اضافه شدن ساز تنبک در نهمین جشنواره گفت :از دوره ی هفتم و هشتم تمام تلاش خود را انجام دادیم که اساتید تنبک را برای داوری داشته باشیم اما بنا به هر دلیل _اعم از گرفتاری یا هر چیز دیگر_متاسفانه نتوانستیم در خدمت این اساتید باشیم بدین ترتیب و به خاطر اهمیت این ساز کوبه ای ایرانی تصمیم گرفتیم از اساتید یک نسل جلوتر  ساز مدد بجوییم و بخش داوری این اثر را نیز راه اندازی کنیم .

در ادامه راجع به بخش آواز ضمن اشاره به مدد جستن از اساتیدی چون «محمرضا شجریان»، «شهرام ناظری»، «نصرالله ناصح پور»، «علی اصغر شاه زیدی »و «رامبد صدیف» در بخش سیاست گذاری گفت اثار اولیه را این اساتید بررسی کردند اما در ادامه به دلیل مشغله ای که دارند وظیفه ی داوری در بخش بعدی را به عهده ی نمایندگان خود قرار دادند.

ترابی در جواب سوال آیا استقبال این دوره نسبت به دوره ی پیشین کم بوده بیان داشت در بعضی بخش ها با افزایش رو به رو بودیم و در برخی بخش ها با کاهش اما شاید این کاهش تا حدی نیز به محدود کردن رده ی سنی از سقف سنی بیست و هفت سال به بیست و چهار باشد.

ترابی و اسعدی  هردو اظهار داشتند که وظیفه ی ما در این جشنواره مقطعی است پس نباید انتظار حمایت ظولانی مدت از برگزیدگان را داشته باشید االبته  انتظار می رود همان طور که یک ورزشکار از حمایت ملی بهره می برد برگزیدگان نیز ازحمایت هایی نظیر بورسیه و...توسط نهادهای بالاتر بهره ببرند اما مسولیت چنین حمایت هایی با ما نیست گرچه می خواهیم پیشنهاد دائمی شدن دبیر خانه ی این جشنواره را بدهیم که تا حدی بتوانیم در راستای این اهداف قدمی بر داریم اما با توجه با حیطه ی فعالیت هایمان می توانیم صرفا پیشنهاد بدهیم در ضمن ذکر این نکته که این جشنواره محلی است برای دیدن شدن خالی از تفکر نیست زیرا خیلی از برگزیدگان را سراغ دارم که اکنون فرصتی برای کارهای کوچک ندارند و همواره به پروژه های بزرگ موسیقی می اندیشند.در ادامه آنان اظهار داشتند گرچه مایلیم بیشتر مخاطبان آگاه ولی از نظر تعداد اندک در این فستیوال شرکت داشته باشند تا ببینده های عام و نا آگاه اما کمتر دیده شدن این فستیوال اتفاقا سوالی است که ما باید از رسانه ها بپرسیم خیلی از مواقع شاهد این بودیم که استادان به شاگردها خود تماس می گرفتند و آنان را از وجود این فستیوال در شهرستان ها  آگاه می کردند  .

در پایان اعلام  شد حضور عموم در این جلسه آزاد می باشد و خبرنگاران نیز می توانند با مراجعه در سالن رودکی از برگزاری این فستیوال گزارش تهیه کنند و در پایان_ در صورت تمایل _با هیئت داوران  گفت گویی رسانه ای داشته باشند.

گفتنی است؛ نهمین جشنواره موسیقی جوان از ۹ شهریورماه در تالار رودکی در ۳ نوبت صبح و ظهر و عصر میزبان علاقه مندان موسیقی خواهد بود.

در ادامه بیننده عکسهای دنیا گردینی باشید



 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه